-
Lesinhoud
- Blokfluitdocent Ellen Grevelink komt op school. Zij zal vertellen over een plek op haar weg, een foto laten zien en hierbij muziek spelen.
- Zij zal bovendien vragen naar de foto’s en verhalen van de leerlingen.
- Samen gaan jullie naar de gekozen plek van een van de leerlingen. Daar speelt de muziekdocent bijpassende muziek.
-
Wat heb je nodig?
- foto’s, verhalen en muziek van de leerlingen
- jassen
-
Voorbereiding
-
- Hang de foto’s met verhalen op of zorg dat ze klaarstaan op het digibord.
- Zet een computer klaar met door de leerlingen uitgekozen muziekfragmenten.
- Zorg dat de leerlingen makkelijk naar buiten kunnen (jas in de klas).
-
De muziekdocent
- Blokfluitdocent Ellen Grevelink komt in de klas. Zij vertelt dat ze onderweg naar jullie school (of naar de muziekschool) op een mooie plek kwam. Zij laat een foto zien.
- Dan vertelt ze dat ze van deze plek heel blij / bang / gehaast / boos / rustig werd. En dat er ook een muziekje in haar hoofd opkwam.
- Ellen speelt dit muziekje. Kunnen jullie vertellen hoe deze muziek klinkt?
- Vraag aan Ellen of zij ook andere soorten muziek kan spelen: boze muziek / verliefde muziek / vrolijke muziek…
- Vertel haar dat ook jullie allemaal een eigen plek hebben gekozen. Laat de foto’s en verhalen zien.
Naar buiten
- Ga, met de leerlingen naar een plek op het speelplein, of vlak bij de school.
- Een paar leerlingen vertellen wat hun associatie is, wat zij hier ervaren en beleven.
- Ook geven ze aan wat voor muziek er volgens hen bij past.
- De muziekdocent speelt de genoemde soorten muziek. De leerlingen luisteren samen hoe verschillende soorten muziek de sfeer op die plek kan veranderen.
Plan B
Wanneer het weer niet meewerkt kan de activiteit ook in de klas plaatsvinden.
- Kies een plek buiten school die vanuit het raam te zien is.
- Laat de leerlingen hierbij associëren.
- De muziekdocent speelt bijpassende muziek.