-
Lesdoelen
- De leerlingen laten de foto van een plek van hun weg naar school zien en vertellen waarom ze deze hebben uitkozen.
- Ze vertellen, schrijven of tekenen er een kort verhaal bij.
-
Voorbereiding en benodigdheden
Leg de volgende benodigdheden klaar:
- de foto’s van de leerlingen, uitgeprint (mocht dit niet lukken, is digitaal verzamelen ook een optie)
- pen en papier voor elke leerling
- lijm
- eventueel digitale camera en/of telefoon met camera
Heel veel plekken
Verzamel de foto’s die jullie hebben meegenomen.
TIP 1: Heb je alle foto’s uitgeprint? Schrijf je naam achterop je foto.
TIP 2: Heb je geen foto meegenomen? Maak dan samen een foto in de pauze in de buurt van school.
Bekijk alle foto’s één voor één, en beantwoord de volgende vragen:
Op mijn weg…
Schrijf of teken een verhaal over jouw plek, denk hierbij aan bijvoorbeeld de volgende kenmerken:
- Deze plek is vlak bij huis / school / het huis van… / het zwembad /…
- Het is hier altijd druk / rustig.
- Ik zie hier altijd een hond / een poes / mijn vriendjes / de buurman / iemand op de fiets / een rode auto / een vrachtwagen /…
- Je kunt het niet meer zien, maar er was hier een keer…
- Het mooiste op deze plek vind ik de scheve stoeptegel / de kromme boom / de sticker op de lantaarnpaal /…
- Ik voel me vaak blij / vrolijk / rustig / gehaast / bang / verdrietig op deze plek, omdat…
- Ik vind de kleur … goed bij deze plek passen, omdat…
- Op deze plek wil ik het liefst rennen / me verstoppen / huppelen / zingen / in de boom klimmen /…