Mijn weg naar school

Mijn weg naar school

45 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen laten de foto van een plek van hun weg naar school zien en vertellen waarom ze deze hebben uitkozen.
    • Ze vertellen, schrijven of tekenen er een kort verhaal bij.
  • Voorbereiding en benodigdheden

    Leg de volgende benodigdheden klaar:

    • de foto’s van de leerlingen, uitgeprint (mocht dit niet lukken, is digitaal verzamelen ook een optie)
    • pen en papier voor elke leerling
    • lijm
    • eventueel digitale camera en/of telefoon met camera

Heel veel plekken

Verzamel de foto’s die jullie hebben meegenomen.

TIP 1: Heb je alle foto’s uitgeprint? Schrijf je naam achterop je foto.

TIP 2: Heb je geen foto meegenomen? Maak dan samen een foto in de pauze in de buurt van school.

Bekijk alle foto’s één voor één, en beantwoord de volgende vragen:

  • Wie kent deze plek?
  • Wat is er op deze plek te zien?
  • Wat zou er op deze plek te doen zijn?
  • Wat zou jij doen op deze plek?
  • Wat vind je van deze plek? Waarom?
  • Wat voor kleur past bij deze plek?
  • Wat voor woord past er bij deze plek?
  • Waarom heb jij een foto van deze plek gemaakt?

Op mijn weg…

Schrijf of teken een verhaal over jouw plek, denk hierbij aan bijvoorbeeld de volgende kenmerken:

  • Deze plek is vlak bij huis / school / het huis van… / het zwembad /…
  • Het is hier altijd druk / rustig.
  • Ik zie hier altijd een hond / een poes / mijn vriendjes / de buurman / iemand op de fiets / een rode auto / een vrachtwagen /…
  • Je kunt het niet meer zien, maar er was hier een keer…
  • Het mooiste op deze plek vind ik de scheve stoeptegel / de kromme boom / de sticker op de lantaarnpaal /…
  • Ik voel me vaak blij / vrolijk / rustig / gehaast / bang / verdrietig op deze plek, omdat…
  • Ik vind de kleur … goed bij deze plek passen, omdat…
  • Op deze plek wil ik het liefst rennen / me verstoppen / huppelen / zingen / in de boom klimmen /…