Mijn weg naar school

De weg van de muzikant

45 minuten

  • Lesinhoud
    • Gitaardocent Glenn Banda komt op school. Hij zal vertellen over een plek op zijn weg, een foto laten zien en hierbij muziek spelen.
    • Hij zal bovendien vragen naar de foto’s en verhalen van de leerlingen.
    • Samen gaan jullie naar de gekozen plek van een van de leerlingen. Daar speelt de muziekdocent bijpassende muziek.
  • Wat heb je nodig?
    • foto’s, verhalen en muziek van de leerlingen
    • jassen
  • Voorbereiding
    • Hang de foto’s met verhalen op of zorg dat ze klaarstaan op het digibord.
    • Zet een computer klaar met door de leerlingen uitgekozen muziekfragmenten.
    • Zorg dat de leerlingen makkelijk naar buiten kunnen (jas in de klas).

De muziekdocent

  • Gitaardocent Glenn Banda komt in de klas. Hij vertelt dat hij onderweg naar jullie school (of naar de muziekschool) op een mooie plek kwam. Hij laat een foto zien.
  • Dan vertelt hij dat hij van deze plek heel blij / bang / gehaast / boos / rustig werd. En dat er ook een muziekje in zijn hoofd opkwam.
  • Glenn speelt dit muziekje. Kunnen jullie vertellen hoe deze muziek klinkt?
  • Vraag aan Glenn of hij ook andere soorten muziek kan spelen: boze muziek / verliefde muziek / vrolijke muziek…
  • Vertel hem dat ook jullie allemaal een eigen plek hebben gekozen. Laat de foto’s en verhalen zien.

Naar buiten

  • Een aantal leerlingen vertellen hun verhaal en laten hun muziekfragment horen.
  • Glenn stelt voor naar een van die plekken (dicht bij school) te gaan, dan kan iedereen de plek in het echt bekijken.
  • De leerling vertelt het verhaal daar nogmaals.
  • Glenn speelt muziek in de sfeer die de leerling aangeeft.

Dichterbij?

  • Ga, wanneer de plekken te ver weg liggen, met de leerlingen naar een plek op het speelplein, of vlak bij de school.
  • Een paar leerlingen vertellen wat hun associatie is, wat zij hier ervaren en beleven.
  • Ook geven ze aan wat voor muziek er volgens hen bij past.
  • De muziekdocent speelt de genoemde soorten muziek. De leerlingen luisteren samen hoe verschillende soorten muziek de sfeer op die plek kan veranderen.

Plan B

Wanneer het weer niet meewerkt kan de activiteit ook in de klas plaatsvinden.

  • Kies een plek buiten school die vanuit het raam te zien is.
  • Laat de leerlingen hierbij associëren.
  • De muziekdocent speelt bijpassende muziek.