Thuis zijn in vreemde streken

Vooronderzoek

120 minuten

  • Lesdoelen
    • Leerlingen kunnen uitleggen wat erfgoed is.
    • Leerlingen doen onderzoek naar erfgoed in hun eigen omgeving .
    • Leerlingen leven zich in, in de situatie van kinderen die hun eigen woonplek verlaten voor een voor hen vreemde omgeving.
    • Leerlingen oefenen met creatief schrijven
    • Leerlingen kunnen iets vertellen over de ontstaansgeschiedenis van VR en kennen de 3 basiseisen van (Object, Code, Apparaat)
  • Voorbereiding
    • Papier en potlood
    • I-pads (voor elke twee leerlingen één)
    • Print de werkbladen uit
    • Maak van tevoren duo’s van leerlingen die hetzelfde migratieland hebben uitgekozen.

Beeldentuinen

Jullie gaan een eigen beeldentuin maken, niet met klei, hout of metaal, maar met VR-CoSpaces, waarin jullie zelfgekozen erfgoed gaan plaatsen. In deze les staan de volgende vragen centraal:

  • Wat is een beeldentuin? En waartoe dienen beeldentuinen?
  • Wat is erfgoed?
  • VR-CoSpaces. Wat is dat? Hoe werkt dat?
Beeldentuin villa Hadrianus-MMMK-erfgoed
Villa van Hadrianus-Canopus

Wie ben ik? En wie nog meer?…

Wie ben ik-MMMK-VR-erfgoed

Bekijk de video (0:00-3:18)

  • Bespreek samen!
    • Wie herkent zich in wat de kinderen op de film vertellen? In welk opzicht?

De Kamer van Arjan

Soms laten mensen ook zien wie zij zijn, door de kleren die zij dragen, hoe zij hun haar laten knippen, of door de spullen die zij kopen. Bekijk de kamer van Arjan en beantwoord met elkaar de volgende vragen:

  • Wat staat er allemaal in de kamer van Arjan?
  • Wat zegt dat over Arjan?
  • Waarom kiest Arjan juist deze spullen uit?

Filosoferen over geluk

Kun je je overal, op elke plek thuis voelen? Bekijk onderstaande afbeeldingen en bespreek met elkaar de vragen!

  • Bespreek samen
    • Kun je gelukkig zijn, als je op Antarctica woont?
    • Kun je op een nare plek gelukkig zijn?
    • Wat heb je nodig om gelukkig te zijn?

De grote “Wat is erfgoed’-quiz!!!

Erfgoed is alles wat voor de toekomst bewaard moet worden. Dat kunnen gebouwen, boeken en spullen zijn, maar ook feesten en gewoonten. Wat erfgoed is bepalen wij met z’n allen. Laten we dat eens uitproberen in de ‘Wat is erfgoed’-quiz.

Bekijk met elkaar de foto’s. Wat vind jij? Als je echt moet kiezen, welke van de twee zou je dan het liefste bewaren? En waarom?

Maak je eigen beeldentuin

We gaan een eigen beeldentuin ontwerpen met erfgoed dat je meeneemt om je in je nieuwe woonplaats thuis te voelen, en erfgoed wat je daar zult tegenkomen.

Vreemd of raar? Nee hoor. Kijk maar eens naar onderstaande afbeelding van de stad Pella in de Verenigde Staten.

 

MMMK-erfgoed
Pella, USA
  • Stappenplan
    • Maak kleine groepjes (van twee tweetallen) die hetzelfde land van aankomst hebben uitgekozen.
    • Jullie kiezen 3 verschillende categorieën erfgoed, en bedenken welk specifiek erfgoed jullie daarbij uitkiezen (zowel uit Soest, als het land van aankomst).
    • De leerlingen schrijven korte tekstjes (3 regels) n.a.v. het gekozen erfgoed die zij later kunnen toevoegen aan hun virtuele VR-beeldentuin.
    • Jullie gebruiken hiervoor deze opdrachtkaarten.
  • Extra informatie voor de leerkracht
    • Leerlingen werken in viertallen met elkaar, die allemaal hetzelfde land van aankomst hebben onderzocht.
    • Van dat viertal maak je twee duo’s. Eén duo maakt vervolgens de opdrachten voor het thuisland, één duo voor het land dat zij alle vier hebben onderzocht.
    • In de tweede les gaan de leerlingen in duo’s aan de slag, waarbij één van de twee de opdrachten voor Soest, en de ander die van het land van aankomst heeft gedaan.
    • Mochten leerlingen nog niet helemaal klaar zijn, kunnen ze het wellicht nog thuis, op school of tijdens de volgende les afmaken.

CoSpaces

CoSpaces is een programma waarmee jullie je beeldentuin gaan bouwen. Hier zie je een voorbeeld van zo’n tuin.

Tijdens de volgende les gaan jullie aan de slag met jullie beeldentuin!