Thuis zijn in vreemde streken

Uitvoering

120 minuten

  • Lesdoelen
    • Leerlingen oefenen met associëren.
    • Leerlingen bouwen een eigen VR-omgeving
    • Leerlingen programmeren hun eigen VR-omgeving

     

  • Benodigdheden
    • Per tweetal een tablet of computer (met daarop geïnstalleerd: CoSpaces).
    • Pen en papier
    • Aantekeningen van les 1

En? Hoe zat het ook alweer?

Vorige week zijn we aan de slag gegaan met de beeldentuinen. Wie kan vertellen hoe het ook alweer zat?

  • Wat hebben we besproken?
  • Wat is een beeldentuin? En waarom gaan wij een beeldentuin maken?
  • Wat is VR?

 

MMMK-erfgoed
MMMK-erfgoed

Hersengoogelen

Niet alles staat in de beeldbank van CoSpaces. Wat doe je als je iets nodig hebt dat niet in de beeldbank staat? Dan ga je op zoek naar iets dat verband houdt met wat je wilt laten zien, naar iets dat er op een of andere manier op lijkt.

Daarvoor heb je denkkracht nodig. En dat gaan wij oefenen!

  • Maak een cirkelassociatie
    • Schrijf in het midden van het bord een zoekwoord, bijvoorbeeld: fiets.
    • Bedenk woorden die iets te maken hebben met het zoekwoord en zet die in een cirkel om het zoekwoord heen.

    Als jullie klaar zijn:

    • Kan iemand beschrijven wat er in zijn of haar hoofd gebeurt als zij een woord bedenken dat pas bij het zoekwoord?

    En dan?

    • Maak een cirkelassociatie  met een van de voorwerpen uit jullie beeldentuin

     

Aan de slag…

En nu… is het tijd om aan de slag te gaan met je beeldentuin! Alles kan en alles mag, maar let op, probeer te zorgen voor:

  • 4 erfgoedvoorwerpen (dus  land)
  • 2 voorwerpen die kunnen ‘praten’
  • 2 voorwerpen die kunnen bewegen
  • een omgeving die aansluit bij het land van herkomst, aankomst of de omgeving van de beeldentuin
  • 2 voorwerpen als decorstuk of versiering in de tuin
Volg hieronder het STAPPENPLAN
MMMP-Erfgoed
CoSpaces
  • STAP 1: Omgeving-achtergrond

    Kies vanuit de omgeving-bibliotheek een passende achtergrond. Deze kan passen bij het land van aankomst, herkomst of passend bij jullie eigen invulling van een beeldentuin.

    MMMK-Erfgoed

    Hier kan je ook effecten of filters toepassen om een sfeer neer te zetten

  • STAP 2: Kies je objecten

    Kies uit de bibliotheek objecten die passen bij jullie landen. Gebruik de cirkel-associatie als het object wat je wilt niet beschikbaar is.

    MMMK-Erfgoed

    Kijk rustig rond. Er zijn veel verschillende soorten objecten.

  • STAP 3: Objecten aanpassen

    Nadat je een object hebt geplaatst wil je misschien nog aanpassen in grootte, plaats of kleur. Gebruik daar het 1x klikmenu voor.

    Geel  is de knop voor object draaien.
    Blauw is de knop voor object verplaatsen.
    Groen is de knop voor object optillen/ in de lucht plaatsen.
    Rood Is de knop voor object groter/kleiner maken.

  • STAP 4: Objecten bewegen

    Nu je object goed staat kunnen we die laten bewegen. Verschillende objecten hebben verschillende bewegingen. Sommige objecten kunnen niet bewegen. Kies je beweging via het 2x klikmenu. Dan kies je voor animatie.

  • STAP 5: Geluid opnemen

    Er is geen standaard geluid. Dus gaan we zelf geluid opnemen. Dit zijn de teksten die jullie de vorige les hebben geschreven. Deze laten we de objecten vertellen. Eerst moeten we dus jullie tekst opnemen. Via de bibliotheek en dan Upload kunnen we geluid opnemen.

  • STAP 6: Object coderen

    Als laatste gaan jullie je object coderen zodat het opgenomen geluid wordt afgespeeld wanneer er op het object wordt geklikt. Dat moet in 2 stappen. Als eerste moeten we het de code aanzetten van het object wat je wilt laten praten. Via het 2x klikmenu zetten jullie de code aan.

  • STAP 6B: Code maken

    Met de volgende blokken kunnen we het object laten praten als we het aanklikken.

Afsluiting

We hebben nu allemaal gewerkt aan onze beeldentuin!

  • Wat vond jullie ervan?
  • Wat was er lastig? Wat vond je makkelijk?