Langs de Limes

De archeoloog

60 minuten

  • Lesdoel

    De leerlingen weten wat een archeoloog is en waar zijn/haar werkzaamheden uit bestaan.

  • Voorbereiding
    • Verzamel eventueel vooraf vragen voor de archeoloog
    • Maak vooraf onderzoeksgroepjes van 2-4 leerlingen
    • Print voor ieder groepje het onderzoeksblad Romeinse voorwerpen uit
  • Archeologen Judith Peeters en Joan van Pelt

    Judith Peeters

    Judith is derdejaars student Archeologie aan de Universiteit Leiden. Ze heeft altijd een voorliefde gehad voor geschiedenis. Door haar dyslexie voelde ze zich meer aangetrokken tot materiële vondsten dan tot teksten. Voor haar is archeologie een vak van verbinding waarbij meerdere specialisme gebruikt worden om tot een antwoord te komen. Daarnaast verbindt archeologie ook mensen door de uitwisseling van informatie met andere archeologen en wetenschappers over de hele wereld. Hierdoor leren we het verleden en heden steeds beter te begrijpen.

    Joan van Pelt

    Joan heeft altijd interesse gehad in geschiedenis. Dit was haar favoriete vak op school. Ze leest veel over Archeologie en volgt extra cursussen. Joan draagt graag haar passie voor dit vak over op anderen. Hierbij zijn de prehistorie en de Romeinse tijd haar favoriete tijdsperiode.

Werkblad Romeinse voorwerpen
print
Vandaag komt er een archeoloog in de klas!

De archeoloog  zal vertellen over archeologie en de Limes. Zij neemt ook een koffer met Romeinse vondsten mee die jullie in groepjes gaan onderzoeken.