-
Thema's en leergebieden
- Mens en maatschappij
- Taal
-
21e eeuwse vaardigheden
communiceren, kritisch denken
-
Leerdoelen
- De leerlingen gebruiken hun zintuigen en vergroten hun woordenschat.
- De leerlingen ontdekken meer over het leven vroeger en nu.
- De leerlingen ervaren dat voorwerpen een (gezamenlijk) verhaal kunnen vertellen.
-
Praktische informatie
Lees voor aanvang van het project het lesmateriaal door. Zorg ervoor dat de sleutel en inventarisatielijst vooraf uit de koffer zijn. Bewaar dit goed en doe het allebei na afloop weer terug in de koffer.
Als de koffer moeilijk open gaat: naast het handvat van de koffer zitten de sluitingen. Daar zitten bij de meeste koffers 2 ‘bolletjes’ op. De linker kan je naar links schuiven en de rechter naar rechts en dan klikt hij open.
Controleer de inhoud van de koffer bij start en na afloop van het project:
- Speldenkussen
- Meetlint
- Porseleinen vingerhoedje in een doosje
- Stoffenwaaier
- Textielstempel
- Blikje met knopen
- Blikje met kralen
- Blikje met schelpen
- Aantekeningenboekje
- Parfumverstuiver
- Trouwfoto van opa en oma
- Lokaal voorwerp: appel en perenstroop
- Lokaal voorwerp: boekje over appel
- Lokaal voorwerp: schilderijtje van water
- Sleutelkistje met bijtring (sleutel zit in een envelop)
-
Culturele partner: acteur Ben van Bokhoven
Ben van Bokhoven speelt de rol van Charlie die zijn koffer komt halen. Ben van Bokhoven is acteur/ theatermaker en al 15 jaar actief op basis- en middelbare scholen. Hij geeft theaterles, speelt educatieve voorstellingen en is een expert op het gebied van improvisatietheater.
Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten.
- Hoe noem je het voorwerp?
- Wat kun je ermee?
- En vooral: van wie is toch die koffer?
Tip: laat de koffer door bijvoorbeeld de conciërge in de klas brengen als de leerlingen erbij zijn!