-
Lesdoelen
- De leerlingen verwerken en onthouden de belangrijkste zaken die in het museum aan de orde zijn geweest
- Ze denken na over de betekenis en voor- en nadelen van klederdracht
-
Benodigdheden
Materialen om een zelfportret in klederdracht te maken: papier, tekenspullen, evt. stofjes
Terugblik op het museumbezoek
- Wat heb je allemaal gezien?
- Wat heb je geleerd over de klederdracht in Bunschoten-Spakenburg?
- Welke nieuwe woorden heb je gehoord?
Klederdracht als erfgoed
Klederdracht is iets van vroeger dat veel mensen willen bewaren voor later.
Bespreek de uitspraken van vrouwen over het dragen van klederdracht hieronder.
- Begrijp je waarom iemand dit zegt?
- Wat vind je zelf?
Hoe zie jij eruit in klederdracht?
Hoe zou jij eruit zien in klederdracht?
Maak een portret van jezelf in kleding met zich herhalende patronen.
Gebruik bijvoorbeeld echte stofjes, verf en kleurpotloden.