Kijken = Kunst, Kunst = Kijken

VTS in de klas

60 minuten

  • Benodigdheden
    • Kunstwerk uit de collectie van KuRVe, op school bezorgd tussen 17 en 24 januari
    • Opdrachtenkistje die bij het kunstwerk hoort (neemt de gastdocent mee)
    • Het kunstwerk blijft 12 weken op de school. De kunstuitleen neemt in week 13 (28 maart- 1 april) contact op met school om het werk op te halen.
  • Visual Thinking Strategies

    Informatie uit educatieprogramma ‘Schatten uit het Rijks’.

    Visual Thinking Strategies (VTS) is samen te vatten als een ‘kijkles’. Het is een methode om naar kunst te kijken.

    Leerlingen worden uitgenodigd om zonder oordeel te kijken en te luisteren. Hierdoor bouw je voort op elkaars zienswijze. Omdat alle perspectieven waardevol zijn ontstaat zelfvertrouwen, wordt het kritisch denken aangescherpt, de woordenschat verrijkt, wordt een appèl gedaan op creatief, associatief en reflecterend vermogen en verbindt de leerling zich persoonlijk met een kunstwerk.

    De methode is door het New Yorkse Museum of Modern Art ontwikkeld om bezoekers op een bewuste manier naar kunst te laten kijken.

  • Gastdocent Leintje Hoogenkamp

    ‘Kinderen en kunst zijn de rode draad’

    Leintje schrijft al vele jaren lesmateriaal, bouwt leskisten en geeft workshops in opdracht van diverse instellingen. Als kunstenaar in de klas bedacht ze bijvoorbeeld een grafiekproject voor kleuters en bezocht scholen in de hele provincie Utrecht.

    Leintje neemt graag jong en oud mee op ontdekkingsreis in het kijken naar kunst.

Gastdocent in de klas

Op school is een kunstwerk bezorgd. Zet het kunstwerk op een plaats in de klas zodat alle leerlingen het goed kunnen zien.

Samen met Leintje Hoogenkamp gaan jullie het kunstwerk onderzoeken (net als de kunstdetective) via de VTS-methode.

 

Let op! Als vanwege Coronamaatregelen of quarantaine de gastles niet door kan gaan, wordt een opdrachtenkistje gebracht, en kunnen deze zelfstandig gedaan worden
  • Wat gebeurt er?

    Deze vraag stimuleert de leerlingen om naar een betekenis te zoeken.

  • Waaraan zie je dat?

    Door vervolgens déze vraag te stellen, stimuleer je de leerlingen om te onderbouwen wat ze zeggen.

  • Wat kun je nog meer ontdekken?

    Deze vraag stimuleert de leerlingen om nauwkeuriger te observeren en daardoor verschillende aspecten van het kunstwerk te zien.

Keuzeles:

In deze verdiepende les maken de leerlingen dmv een collage een nieuw beeld met een nieuwe betekenis.

Print het werkblad uit
download
Bekijk het kunstwerk goed. Knip de vormen uit, neem ook de achtergrond mee. Probeer de losse stukken op verschillende manieren neer te leggen
  • Leg de delen van het kunstwerk eens op elkaar, boven elkaar, onderste boven, experimenteer! Plak ze vast als je tevreden bent met het resultaat.
  • Kijk nu samen naar jullie nieuwe kunstwerken.

    Wat gebeurt er? Waar zie je dat aan? Wat kan je nog meer ontdekken?

  • Is het verhaal van het kunstwerk veranderd?