Het plot

Verwerking van de filmworkshop

30 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen bespreken en analyseren op school aan de hand van zelf gemaakte films de werking van het medium film en haar verbeeldingsprincipes.
  • Voorbereiding en benodigdheden

    Zet de filmpjes startklaar op het digibord.

Jullie filmpjes

Jullie gaan de gemaakte filmpjes nogmaals bekijken, steeds twee na elkaar.

  • Waar gaat de film over?
  • Was dit de bedoeling van de makers (wat heeft de regisseur met de film willen vertellen)?
  • Hoe is de film opgebouwd (de structuur)? Is er sprake van een duidelijk begin – midden- eind?
  • Hoe is de cameravoering (kadrering, perspectief, camerabeweging)? Wat vonden jullie het mooiste shot en waarom?
  • Waarom was het essentieel dat jullie gekozen scenario zich op deze specifieke locatie afspeelde? Of was de locatie inwisselbaar?

Hebben jullie ze allemaal bekeken en besproken? Beantwoord dan de volgende vragen:

  • Je kreeg een bepaalde rol, wat vond je van je functie?
  • Zijn jullie tevreden over je korte film? Waarom wel of niet?
  • Wat zou je anders willen doen?
  • Wat uit de schrijfles heb je ingezet om het verhaal te maken (of een andere draai te geven)?
  • Jullie hadden een plan toen jullie begonnen met filmen. Zijn jullie daar vanaf geweken? Waarom wel of waarom niet?
  • Hoe vond je het om op deze manier het Museum Soest te ervaren?
  • Willen jullie je filmpjes ook (online) delen?

    Voor de leerkracht: indien gewenst kan een gesprek gevoerd worden over veiligheid, privacy en de kracht en gevaren van sociale media.