-
Lesdoelen
- leerlingen bekijken en bespreken de foto’s van Museum Soest
- ze werken aan een eigen scenario en storyboard
- ze krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen
-
Voorbereiding en benodigdheden
Leerlingen werken in groepen van ongeveer vijf kinderen. Maak van tevoren een indeling van de groepen. Er zijn 5 (of 6) beschikbare locaties (zie foto’s verderop in de les), deze zijn te zien in het ‘formulier scenario’.
Print het ‘formulier scenario’ uit en deel één locatie uit aan ieder groepje, na het bekijken van de instructiefilm. Print het voorbeeldformulier uit voor het geval ze hierom vragen. Ook heeft ieder groepje het ‘formulier storyboard’ nodig.
Benodigdheden
- digibord
- potloden
- pennen
- formulier scenario
- ingevuld formulier scenario
- formulier storyboard
De instructiefilm
In de vorige les hebben jullie geoefend met het schrijven van een verhaal. Nu gaan jullie van een kort verhaal een film maken! Bekijk samen de instructiefilm. Luister goed naar de film, want hierna gaan jullie zelfstandig aan de slag.
Nu mogen jullie in groepjes van (ongeveer) vijf naar jullie werkplek. Daar krijgen jullie het ‘formulier scenario’. Dit formulier laat zien welke ruimte in het museum jullie over gaan schrijven. De ruimtes zijn:
Invullen scenario
In de instructiefilm hebben jullie gehoord welke verschillende rollen er op een filmset zijn. Verdeel de rollen in jullie groepje en vul zo zelfstandig mogelijk het scenario in (op het formulier).
Invullen storyboard
Na het scenario is bepaald, wordt het verhaal omgezet in een storyboard:
- Knip het scenario op in shots.
- Per shot wordt bepaald wat er gebeurt en hoe dit naar beeld wordt vertaald.
- Eén leerling tekent dit uit op het ‘formulier storyboard’ en voegt begeleidende beeldinstructies toe onder de tekening.
- Maak maximaal negen shots.