Het filmtrailerproject start met een voorbereidende les in de klas. Geef deze les uiterlijk een week voor de draaidag; op deze manier blijft de informatie voldoende hangen en kunnen de leerlingen zich nog een aantal dagen voorbereiden op hun rol/taak.
-
Introductie
Het project komt het beste tot z’n recht als leerlingen van tevoren weten wat ze te wachten staat. Ter introductie legt theaterdocent Caresse in deze video uit wat de bedoeling is. Deze video kun je afspelen in de klas.
Je cookie instellingen blokkeren deze content.
Pas je instellingen aan om de content alsnog in te laden. -
Kijkopdracht
Laat de klas de volgende 2 filmtrailers bekijken en per trailer onderstaande vragen beantwoorden:
- Wil je deze film zien, waarom wel of niet?
- Werd er te veel, te weinig of precies genoeg informatie gegeven over de film?
- Hoe is de trailer opgebouwd? Kun je verschillende delen benoemen?
- Op welke manier wordt spanning gebruikt in de trailer?
- Wat zijn de verschillen tussen de 2 trailers?
Je cookie instellingen blokkeren deze content.
Pas je instellingen aan om de content alsnog in te laden.Je cookie instellingen blokkeren deze content.
Pas je instellingen aan om de content alsnog in te laden. -
Genres
Bepaal samen de klas het genre van de video. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan:
- Comedy
- Western
- Thriller
- Drama
- Actie
- Romcom
Je cookie instellingen blokkeren deze content.
Pas je instellingen aan om de content alsnog in te laden.
Deel de klas op in drie teams:
- Acteurs
- Cameraploeg
- Editors
Binnen de teams zijn er verschillende rollen te verdelen. Iedere leerling krijgt een eigen rol in het geheel. Het doel is om te zorgen dat deze rol aansluit bij zijn of haar talent en/of interesse. Licht de verschillende rollen toe en bepaal in samenspraak met de klas de indeling van de teams.
-
Acteurs
- Acteurs
De acteurs vertalen het plot tot een script met ongeveer drie korte scenes en enkele ‘actieshots’. Na het uitwerken en oefenen van deze scenes wordt er gerepeteerd op de filmlocatie, en daarna volgen de opnames in samenwerking met de cameraploeg. - Vormgeving set
In overleg met de acteurs kan er gebruik gemaakt worden van decor, props/rekwisieten en kostuums. De vormgever is verantwoordelijk voor de juiste attributen op het juiste moment bij de juiste acteur. - Runner
Vooral bij grotere workshopgroepen is deze rol belangrijk – de runner zorgt voor een goede communicatie tussen de acteurs en de andere teams. Er moet zowel informatie als materiaal zorgvuldig worden overgedragen, en soms moeten er ter plekke dingen klusjes worden geregeld, zoals het knutselen van een rekwisiet of het aanschaffen van benodigdheden. Samen met de cameraploeg stemt de runner de uiteindelijke filmlocaties af.
- Acteurs
-
Cameraploeg
- Camera operator
Als camera operator leer je over verschillende camerashots en perspectieven. Deze worden geoefend door het schieten van ‘B-roll’. Hierna wordt een shotlist gemaakt en worden de uiteindelijke scenes in beeld gebracht. - Sound operator
De sound operator zorgt er voor dat alle tekst in de scenes goed verstaanbaar wordt opgenomen, door een richtmicrofoon aan een hengel (boompole) te richten op de acteurs. - Regisseur
Als regisseur ben je verantwoordelijk voor het eindresultaat, je bent betrokken bij alle belangrijke beslissingen op de set en zorgt samen met de producer voor een goede communicatie tussen de verschillende teams, voor het halen van de tijdsplanning, en het op tijd aanleveren van het materiaal aan de editors. Na het filmen sluit de regisseur aan bij de editors voor de laatste instructies. - Producer
De producer zorgt dat de verschillende ‘takes’ worden gestart met behulp van een ‘clapperboard’. Hij of zij houdt bij welke takes van de verschillende shots en scenes goed zijn gelukt en draagt deze informatie over aan de editors. - Behind the scenes
Voor de grotere workshopgroepen is het leuk om het proces in beeld te brengen in een aparte film: een Behind The Scenes-video. De makers hiervan kunnen de kijker in vlog-stijl meenemen in een kijkje achter de schermen met interviews, achtergrondinformatie e.d.
- Camera operator
-
Editors
- Video Editor
Verantwoordelijk voor de ‘final edit’; in nauwe samenwerking met de regisseur zorgt de video editor dat alle elementen van de film samen tot een geheel worden gemonteerd op de tijdlijn van het videoprogramma. - Graphic design
De grafisch ontwerper leert om de titelschermen en de aftiteling van de filmtrailer te maken. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van beelden van de cameraploeg, stockmateriaal, special effects en eigen ideeën. - Filmmuziek
Naar aanleiding van het script wordt er een ‘movie score’ gecomponeerd met muziek die qua sfeer en stijl goed past bij de film. De muziek producer leert om passende instrumenten te kiezen en deze samen te combineren tot de ultieme soundtrack. - Sounddesign
Sound design houdt zich bezig met alle geluidseffecten van de filmtrailer. Denk aan voetstappen, bliksem, een krakende deur of een ontploffing: de sounddesigner zoekt deze geluiden en bewerkt ze om te kunnen gebruiken in de montage.
- Video Editor
-
Rolverdeling
Rolverdeling acteurs:
- Acteur (±5 leerlingen)
- Vormgeving set (2 leerlingen)
- Runner (communicatie tussen teams) (1 leerling)
Rolverdeling cameraploeg
- Camera operator (3 à 4 leerlingen)
- Licht/Geluid (1 à 2 leerlingen)
- Regisseur (1 à 2 leerlingen)
- Producer (1 à 2 leerlingen)
- Eventueel: een vlogger die een “making off” van de draaidag maakt. Hij of zij mag eventueel op een later moment monteren onder begeleiding van een van de docenten.
Editors
- Video editor (±2 leerlingen)
- Sounddesigner (±2 leerlingen)
- Componist filmmuziek (±2 leerlingen)
- Graphic designer (±2 leerlingen)