Filmtrailer

Praktische zaken

Na de voorbereidende les zijn de rollen verdeeld en de kaders waarbinnen de leerlingen creatief kunnen zijn geschetst. Hoe meer er vooraf duidelijk is hoe meer dit de uitvoer van het filmtrailerproject ten goede zal komen. Daarom vind je hier alle praktische zaken die voorafgaand aan de voorbereidende les en de draaidag geregeld dienen te worden.

  • Randvoorwaarden

     

    • Een klas/groep van circa 25 leerlingen die het project gaat uitvoeren
    • Minimaal 1 begeleider/docent vanuit school
    • Een geschikte locatie om te spelen, filmen en editen
    • Minimaal 3 vakdocenten die gezamenlijk expertise hebben op de vakgebieden acteren, filmen en editen

     

  • Planning

    Bepaal welke variant van het filmproject je met de groep leerlingen gaat doen. Zo kan je in 1 dagdeel (4 lesuren + een kleine pauze) met 1 klas een korte filmtrailer maken, of hier meerdere lessen aan besteden.

    Voorbeeldschema 1: dagdeel
    Voorbeeldschema 2: losse lessen 

    Plan ook de voorbereidende les in, hiervoor vind je al veel op de vorige pagina. Uitgebreidere info vind je in de lesbrief.

    Lesbrief 

     

  • Vakdocenten

    Voor dit project heb je drie vakdocenten nodig: een acteerdocent, een cameradocent en een edit-docent. Zorg dat de docenten alle informatie over het project, de planning, de indeling van de teams en de technische briefing ontvangen. Stem ook met ze af welke rol de begeleidende docent op zich neemt.

    Technische briefing 

  • Locatie

    Voor ieder team heb je een aparte ruimte nodig. Dit komt neer op drie ruimtes en een aantal filmlocaties. De editors blijven met alle apparatuur in één ruimte, maar de acteer- en cameragroepen gaan na instructie in hun ruimte op zoek naar geschikte locaties om te filmen.
    Check bij de locatie welke ruimtes op de draaidag toegankelijk zijn om in te filmen en of er andere activiteiten zijn die mogelijk hinder kunnen veroorzaken.

  • Materialen

    Loop de materiaallijst grondig langs. Overleg bij aanpassingen altijd met de vakdocenten. Zorg dat alle materialen op de juiste locatie aanwezig zijn. Sommige materialen vergen voorbereidingstijd; het zorgen voor de juiste software, het opladen van accu’s, geheugenkaartjes e.d. Ook de acteurs hebben materialen nodig, denk hierbij aan de benodigde outfits, make up, decor en rekwisieten.

    Materiaallijst

Als een leerling een passende taak heeft, wordt het voor de vakdocent makkelijker om hem of haar uit te dagen hier het maximale uit te halen.

Binnen de rol die iedere leerling heeft, zijn er verschillende leerdoelen te behalen – of het nu gaat om het bewerken van videomateriaal, in de overtreffende trap acteren of het precies namaken van een bepaald shot – niet alleen om te kunnen beoordelen, maar ook om leerlingen te stimuleren om in hun vrije tijd ook te gaan maken.