-
Lesdoelen
- De leerlingen bekijken voorbeelden van hoe je zichtbaarheid kan geven aan een kunstenaar.
- De kinderen ordenen de voorbeelden van meest naar minst geschikt.
- De leerlingen bespreken met elkaar hoe ze tot hun ordening zijn gekomen.
Terugblik
Jullie zijn al hard aan de slag geweest met Escher.
- Wat weet je allemaal over hem?
- Wat vind je het meest bijzondere van Escher zijn werk of leven?
- Vind je dat je in Baarn goed kan zien dat M.C. Escher er gewoond heeft?
Wil je meer bekijken en lezen over Escher?
Bekijk en leer meer hier
De burgemeester heeft jullie nodig!
Escher heeft dus meer dan 30 jaar in Baarn gewoond. Toch zie je daar niet zo veel van terug.
Laat je inspireren
De gemeente Baarn staat niet alleen in haar wens om meer aandacht te geven aan Escher. Laat je inspireren door wat er al gemaakt is.
Zo zijn er Escher kalenders
Bekijk de kalenders hier
Escher truien, T-shirts en broeken
Bekijk de kleding hier
En er was een film in de bioscoop, waarin Escher’s brieven en dagboeken zijn gebruikt. Zie hieronder de trailer.
Een hotel in China maakt Eschers ‘onmogelijke wereld’ echt
Bekijk het hotel hier
Er zijn kunstwerken van Escher in graanvelden ontstaan.
En er is een videogame gemaakt die zich afspeelt in een Escher-wereld.
Zelf regels maken
Bespreek met elkaar wat opviel bij de voorbeelden.
- Wanneer was iets geslaagd?
- Vond iedereen hetzelfde voorbeeld het minst geslaagd? Hoe komt dat?
Trek conclusies en stel met de hele klas regels op waar een idee, om meer aandacht aan een kunstenaar te geven, aan moet voldoen om geslaagd te zijn.
Schrijf deze regels op en bewaar deze voor de volgende les!