Escher de denktank

Wat ken je al?

45 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen bekijken voorbeelden van hoe je zichtbaarheid kan geven aan een kunstenaar.
    • De kinderen ordenen de voorbeelden van meest naar minst geschikt.
    • De leerlingen bespreken met elkaar hoe ze tot hun ordening zijn gekomen.

De burgemeester heeft jullie nodig!

Escher heeft dus meer dan 30 jaar in Baarn gewoond. Toch zie je daar niet zo veel van terug.

  • Wat kun je nog allemaal terug vinden in Baarn over Escher?
    • Werk eerst vanuit geheugen: wat weet je zelf?
    • Zoek daarna op internet.

    Gebruik daarbij de onderstaande lijst van plekken waar Escher is terug te vinden in Baarn:

    • In het gemeentehuis zijn Escher-ramen, een groot kunstwerk binnen in de ontvangst aan de muur  en 2 prenten in de trouwzaal.
    • Twee tegelpilaren in het Baarnsch Lyceum.
    • Bij Sociëteit De Vereeniging op het Stationsplein staat een Escher-monument.
    • Er is een M.C. Escherlaan, waar de huizen aan de voorgevel een tegel met Escher-motief hebben.
    • Escher ligt begraven op de Nieuwe Begraafplaats van Baarn.
    • Een rotonde kunstwerk Concentrische schillen van Frank de Blok.
    • Plaquette op het station.
    • Kunstwerk hommage aan Escher.
    • Voormalige woonhuizen.
    • Baarnse bos waar hij inspiratie op deed voor werk.
  • Wat vind je van de dingen die te zien zijn in Baarn?
    •  Stel dat een neefje of nichtje op bezoek kwam, zou je die dan naar een van die dingen mee nemen?
  • Hoe zou jij meer willen laten zien over het leven en het werk van Escher?

    Met deze vraag ga je dit project aan de slag. Wat vind jij belangrijk?

Laat je inspireren

De gemeente Baarn staat niet alleen in haar wens om meer aandacht te geven aan Escher. Laat je inspireren door wat er al gemaakt is.

 

  • Bekijk en bespreek de onderstaande voorbeelden.

    Welke voorbeelden vinden jullie het meest geslaagd om een kunstenaar meer zichtbaar te maken?

    • Zet de voorbeelden op volgorde van meest naar minst geslaagd. Schrijf ook op waarom jullie een voorbeeld geslaagd vinden. Vind je het bijvoorbeeld leuk, leg dan uit waarom het leuk is.

     

    TIP: deze opdracht kan ook in kleine groepjes gedaan worden.

Zo zijn er Escher kalenders
Bekijk de kalenders hier
Escher truien, T-shirts en broeken
Bekijk de kleding hier

En er was een film in de bioscoop, waarin Escher’s brieven en dagboeken zijn gebruikt. Zie hieronder de trailer.

Een hotel in China maakt Eschers ‘onmogelij­ke wereld’ echt
Bekijk het hotel hier

Er zijn kunstwerken van Escher in graanvelden ontstaan.

En er is een videogame gemaakt die zich afspeelt in een Escher-wereld.

Zelf regels maken

Bespreek met elkaar wat opviel bij de voorbeelden.

  • Wanneer was iets geslaagd?
  • Vond iedereen hetzelfde voorbeeld het minst geslaagd? Hoe komt dat?

Trek conclusies en stel met de hele klas regels op waar een idee, om meer aandacht aan een kunstenaar te geven, aan moet voldoen om geslaagd te zijn.

Schrijf deze regels op en bewaar deze voor de volgende les!