Escher de denktank

In het klein!

90 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen leren een idee omzetten in een beeld
    • De leerlingen reflecteren op eigen en andermans werk
  • voorbereiding + benodigdheden
    • Verzamel voldoende materiaal; karton, gekleurd papier, stiften, tijdschriften, lijm, scharen, kosteloos materiaal, lollystokjes, verf, klei, etc. Laat de leerlingen eventueel ook spullen van thuis meenemen.
    • de ideeën van de les met Kika.
    • Werk in de ideeën groepjes van de vorige les.
    • Zorg voor voldoende plek om te werken

In het klein!

Breng je idee tot leven, laat zien hoe het eruit ziet! Je kunt hiervoor tekeningen maken, of een kijkdoos. Of maak een schaalmodel!

  • Wat is een schaalmodel?

    Een schaalmodel is een in het klein nagebouwde situatie. Hiermee kun je andere mensen laten zien wat je bedoelt, zonder dat je het helemaal hoeft te maken. Want het kost te veel tijd en materialen, of er is niet voldoende ruimte om het in het echt te maken. Een schaalmodel hoeft dus ook niet echt te werken.

Aan de slag!

  • Ga in de ideeën-groepjes zitten, zorg voor voldoende plek om te werken.
  • Bespreek met elkaar hoe jullie je idee in het klein kunnen laten zien.
  •  Verdeel taken en maak dus afspraken met elkaar. Kijk regelmatig bij elkaar of het nog klopt waar je mee bezig bent.
  • Jullie hoeven natuurlijk niet alle kleine details precies te maken en het hoeft ook niet echt te werken. Als jullie idee in grote lijnen maar duidelijk wordt.
  • Bedenk een titel en schrijf een korte beschrijving.

Maak een expositie

Maak een expositie met alle schaalmodellen en maak gebruik van achtergronden. Een vel papier eronder en erachter geeft focus. Het zorgt ervoor dat je het schaalmodel goed kan bekijken zonder afgeleid te raken door de omgeving. De leerlingen kunnen ook een doos van binnen beplakken of beschilderen en het schaalmodel hierin plaatsen. Denk ook aan kleine verhoginkjes, of sokkels.

Maak bordjes met titels en beschrijvingen. Net zoals in een museum.

Bekijk en bespreek met de leerlingen wat ze gemaakt hebben.

  • Hoe ben je tot dit idee gekomen?
  • Hoe heb je het idee vertaald naar een beeld?
  • Voor wie is het bedoeld (kinderen, gezinnen of bejaarden bijvoorbeeld)?
  • Waarom vind je dat jullie idee een goede manier is om meer zichtbaarheid te geven aan Escher?