-
Lesdoelen
De leerlingen:
- Maken kennis met diverse filmgenres
- Ze denken na over thema’s die in de films aan bod komen.
- Ze worden zelf even een filmmaker door een filmidee te bedenken en dit in een storyboard uit te werken.
-
Benodigdheden
Voor het storyboard is tekenmateriaal en papier nodig.
-
Instructies voor de leerkracht
Bij de film is een Lessonup gemaakt. Hierin zitten fragmenten, uitleg en vragen over de film. Deze Lessonup kun je klassikaal op het digibord tonen. En zo samen meer te weten te komen over deze film en filmtechnieken voordat jullie naar het theater gaan.
De vier verschillende opdrachten kunnen gezamelijk onderdeel zijn van één les. Maar ze zijn ook prima op te splitsen in losse lessen
Gebruik onderstaande instructies om je op weg te helpen:
- Open voorafgaand aan de les de Lessonup-pagina. Hier vind je informatie over alle slides. Neem deze voorafgaand door.
- Toon de les op het digibord.
LessonUp
In deze les onderzoeken en ontdekken jullie samen, aan de hand van verschillende werkvormen en opdrachten gekoppeld aan één film, uit het welke verschillende aspecten allemaal een rol spelen binnen een film.
Deze les bestaat uit vier verschillende opdrachten die gekoppeld zijn aan een van de film uit het filmblok:
- Zo bestaat de eerste opdracht uit het beantwoorden van vragen naar aanleiding van een fragment uit Kleingeld.
- Is de tweede opdracht een creatieve opdracht waarbij de leerlingen een vervolg bedenken na het kijken van de eerste vier minuten van de film Nobody
- De derde opdracht bestaat uit een thuisverhalen spelletje waarbij de leerlingen gezamelijk hun thuissituatie bestreken na het kijken van een fragment uit Safiya de movie
- De laatste opdracht is een posteropdracht inclusief de poster van Catastrophe. Bij deze opdracht bedenken de leerlingen aan de hand van de titel en wat zij zien op de poster waar het verhaal over zou gaan
De Lessonup vind je hier!
LessonUp Blik op film
De vier verschillende opdrachten zijn prima op te splitsen in losse lessen.