-
Lesdoelen
- De leerlingen kennen de historie van waterbeheer in West-Nederland
- Ze weten het verschil tussen waterleidingsbedrijven en waterschappen
- Ze kennen het begrip erfgoed en Werelderfgoed
- Ze weten wat Werelderfgoed Kinderdijk is
-
Voorbereiding en benodigdheden
- Print Werkblad 2 en Antwoordenblad 2 uit
- Print Bijlage A uit
- Deel Werkblad 2 en Bijlage A uit in tweetallen
- Maak vast groepjes van maximaal 6 leerlingen per begeleider voor het bezoek aan Kinderdijk (les 2)
- Regel rij-ouders voor het bezoek aan Kinderdijk (les 2)
Het waterbeheer in Nederland
Bespreek klassikaal de volgende vraag. Open de vraag voor verschillende begrippen.
Werelderfgoed
Bekijk gezamenlijk het eerste deel van Het Klokhuis over Kinderdijk tot minuut 03:40. Doe erna samen de opdracht.
TIP: lees alvast de vragen voordat je het filmpje bekijkt. Zo weet je waar je op kan letten tijdens het kijken.
Welke van de twee hoofdletter-woorden wordt gebruikt in het filmpje?
De lage boezems
Bekijk nu het tweede deel van Het Klokhuis, vanaf minuut 6:24 tot 9:48. Beantwoord daarna klassikaal de vragen.
TIP: lees alvast de vragen voordat je het filmpje bekijkt. Zo weet je waar je op kan letten tijdens het kijken.
De wieken
Bekijk de video vanaf 11:58 tot het einde en beantwoord klassikaal de vragen.
TIP: lees alvast de vragen voordat je het filmpje bekijkt. Zo weet je waar je op kan letten tijdens het kijken.
De geschiedenis van Kinderdijk
Lees met de klas de tekst van Bijlage A, Het verhaal. Bespreek gezamenlijk de moeilijke begrippen en woorden zoals waterschap, gemaal, vijzel, etc.
Ga in tweetallen aan de slag met jullie geprinte Werkblad 2 en beantwoord de vragen. Kijk erna samen het werkblad na met behulp van het antwoordenblad.
Voorbereiding les 2: Kinderdijk
In de volgende les gaan jullie naar Kinderdijk! Jullie gaan met eigen ogen zien wat Kinderdijk zo uniek maakt en waarom het werelderfgoed is. Lees verder voor een beste voorbereiding: