Droge voeten in Kinderdijk

Wat heb je geleerd?

55 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen kennen de belangrijkste begrippen van waterbeheer
    • Ze weten wat Werelderfgoed is en kennen verschillende locaties van Werelderfgoed in de wereld en in Nederland
    • Ze begrijpen de voor- en nadelen van Kinderdijk Werelderfgoed voor de nabije omgeving.
  • Voorbereiding en benodigdheden

    Verdeel de klas in groepjes van minimaal 8 kinderen per groepje, maximaal 4 groepen.

    Print het Antwoordenblad van het Werkblad Kinderdijk en deel ze uit in tweetallen.

    Print het artikel Kinderdijk zucht onder massatoerisme uit op een groot vel papier, voor ieder groepje van 8 één exemplaar.

    • Het ingevulde Werkblad van jullie bezoek aan Kinderdijk
    • Pen en papier voor de Kinderdijkkwestie
    • De Slotquiz en het Antwoordenblad van de Slotquiz
    • Per tweetal papiervelletjes in de kleuren rood, blauw, geel en groen

Het bezoek nabespreken

Bespreek klassikaal de vragen en antwoorden op het Werkblad Kinderdijk, behorende bij het bezoek de vorige les. Gebruik voor de antwoorden het Antwoordenblad.

Kinderdijkkwestie

Lees gezamenlijk het artikel Kinderdijk zucht onder massatoerisme. Welke verschillende rollen komen er in dit artikel voor? (Bijvoorbeeld gemeente Molenlanden, dorpsbewoners, molenaars, toeristen?)

De klas wordt verdeeld in groepjes van minimaal 8 leerlingen. Lees de opdracht en ga in je groepje aan de slag.

De opdracht

  • Verdeel ieder groepje in rollen. Tenminste twee leerlingen per rol, bijvoorbeeld twee toeristen, twee dorpsbewoners, twee molenaaars en twee van de gemeente.
  • Ga rondom het uitgeprinte artikel zitten en zorg dat je eigen schrijfgerei voor je hebt liggen.
  • Bespreek in je groepje het artikel nog eens door en bedenk per rol welke belangen zij hebben bij het probleem en geef voorbeelden hiervan.
  • Schrijf de belangen en voorbeelden op. Je krijgt 10 minuten de tijd hiervoor.

Bespreek nu klassikaal per rol wat eruit is gekomen. Welke conclusies kunnen jullie met elkaar trekken?

 

De Slotquiz

Verdeel de klas in tweetallen (het liefst hetzelfde als met wie je de rol speelde in de vorige opdracht). Neem klassikaal de uitleg van de quiz door. Snappen jullie het? Open dan De Slotquiz op het digibord.

  • Handleiding De Slotquiz
    • Elk tweetal krijgt vier vouwblaadjes in de kleuren rood, blauw, geel en groen.
    • De leerkracht leest de vragen van de quiz voor, elk tweetal houdt het gekozen antwoord omhoog (de kleur van de vouwblaadjes).
    • Bij een fout antwoord gaat één van beiden zitten.
    • Bij het tweede foute antwoord gaat de ander zitten. Jullie kunnen blijven meedoen. Hebben jullie weer een antwoord goed? Dan mag er weer één gaan staan. Daarna weer een antwoord goed? De tweede mag ook gaan staan.
    • Na vraag 10: van welke groepjes staan beide leerlingen nog?
    • Zij krijgen de lastigste laatste vraag (staat verderop op deze pagina).

     

Hebben jullie de handleiding gelezen? Ga allemaal staan en begin De Slotquiz op het digibord! De laatste en lastigste vraag staat hieronder.

Van welke groepjes staan beide tweetallen nog? Dan is vraag 11 voor jullie:

Hoeveel bezoekers kreeg Kinderdijk in 2019?

Het tweetal die het dichtst bij het juiste antwoord zit is de winnaar! Bekijk het antwoord hieronder.

  • Het antwoord op vraag 11

    Kinderdijk kreeg in 2019 zo’n 370.000 bezoekers.

Gefeliciteerd!!!

Extra: werelderfgoed

Lees gezamenlijk de definitie van Werelderfgoed Kinderdijk.

  • De definitie van Werelderfgoed Kinderdijk

    “In Kinderdijk wordt het water uit de polders van de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden naar de rivier de Lek overgebracht. Hierdoor hebben we droge voeten in de polders en kunnen we leven en wonen in een gebied dat onder de zeespiegel ligt. Via een uitermate knap bedacht systeem wordt in drie stappen het water uit de polders via sloten, sluisjes, 19 molens, boezems, kanalen, gemalen en een uitwateringssluis in de dijk naar de rivier gebracht. Dit systeem is zo bijzonder in de wereld dat het op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat en toeristen overal vandaan komen om het met eigen ogen te zien. In Kinderdijk is duizend jaar strijd van Nederlanders tegen het water terug te vinden.”

    Bron: www.werelderfgoedkinderdijk.nl

Gebruik nu in groepjes een tablet of laptop en ga naar www.werelderfgoed.nl. Zoek op deze website wat de andere werelderfgoederen zijn in Nederland. Beantwoord de volgende vragen.

  • Over welke drie erfgoederen in Nederland zou jij meer willen weten?
  • Vind je, nu je al veel meer weet over Kinderdijk, het ook Werelderfgoed? Waarom wel of niet?