Dit herdenken wij! Canon Maarssen

Onderzoek

60-90 minuten

  • Lesdoelen
    • Leerlingen doen historisch onderzoek naar de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit hun gemeente en weten zich hier op hun eigen wijze mee te verbinden.
    • Leerlingen doen beeldend onderzoek naar de vertaling van inhoud en betekenis naar vorm en uitvoering.
    • Leerlingen krijgen een basaal inzicht in de besluitvorming m.b.t. het realiseren van een herdenkingsmonument.
  • Voorbereiding

    Voor het historische onderzoek

    • Uitprinten Werkblad 1, werkblad 2 en werkblad 3; verdeeld over de leerlingen. (Elke leerling krijgt 1 werkblad, of werkblad 1, of werkblad 2, of werkblad 3..

    Voor het beeldende onderzoek

    • Uitprinten werkblad 4, voor elk groepje 1 werkblad.

Da’s logisch!

Nu weten jullie wat je zoal kunt herdenken, waarom dat gebeurt en hoe. En nu jullie ook nog inspiratie hebben opgedaan tijdens de gastles, kunnen jullie met jullie eigen ontwerp aan de slag!

 

Voor je kunt nadenken over je ontwerp, zul je precies moeten weten wat je wilt herdenken. Daarom doe je eerst historisch onderzoek (1). Nadenken over je ontwerpkeuzes doe je daarna, tijdens het beeldend onderzoek (2). Ten slotte zul je ervoor moeten zorgen dat genoeg mensen enthousiast worden over je monument. Daarvoor doe je draagvlakonderzoek (3).

Klinkt logisch toch?

Dit herdenken wij-historisch onderzoek

1. Historisch onderzoek

Zoals Stef jullie eerder vertelde, begint het ontwerpen van een monument bij het verdiepen in het onderwerp. Dat doe je door onderzoek te doen.

Dat hoort erbij en je kan hele leuke ontdekkingen doen!

  • Onderzoeksopdracht
    • Verdeel de werkbladen (1, 2, 3). Zorg dat alle onderwerpen gelijk over de leerlingen zijn verdeeld. Elke leerling krijgt een eigen werkblad.
    • Beantwoord alle vragen.
    • Jullie hebben ongeveer 30 minuten de tijd om alle vragen te beantwoorden.

2. Beeldend onderzoek

Nu je meer weet over wat je met je monument gaat herdenken, kan je beginnen met een beeldend onderzoek. Tijdens dat onderzoek bepaal je welke materialen je gebruikt, welke kleuren of vormen.

Stef vertelt je waar je allemaal over na kunt denken en welke keuzes je maakt als je bezig bent met je ontwerp.

  • Onderzoeksopdracht
    • Deel werkblad 4 uit. Elke leerling krijgt een eigen werkblad.
    • Gebruik het blad om een schets te maken van je ontwerp.
    • Als je wilt, kun je op de achterkant uitgebreid opschrijven waarom je gekozen hebt voor jouw ontwerp
    • BELANGRIJK! Je ontwerp is het startpunt van de gastles, waarin je verder gaat met je schets.
Dit herdenken WIJ!-draagvlakonderzoek

3. Draagvlakonderzoek

Je hebt een onderwerp, een verhaal en een idee hoe je je monument wilt vormgeven. Nu moet je nog genoeg mensen enthousiast maken om jouw plannen steunen.

Als je dat niet lukt, mag je namelijk alsnog je monument niet bouwen.

  • Thuisopdracht: zoek medestanders!
    • Zoek in je eigen omgeving tenminste 3 personen die vinden dat jouw ontwerp gerealiseerd zou moeten worden.
    • Schrijf op van elk van die 3 personen waarom zij dat vinden.