Dit herdenken wij! Canon Maarssen

Canon van Maarssen Gastles

45-60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: Monniken & ridders en televisie & computer.
  • Voorbereiding
    • Potloden en papier

Mijn Canon, jouw Canon

Vertel elkaar over de canon die jullie hebben gemaakt.

  • Bespreek samen
    • Zijn er opvallende overeenkomsten of verschillen tussen jullie canons?
    • Heb je iets over iemand geleerd, wat je niet wist, of wat je niet had verwacht?
DHW-Stichtse Vecht

Historische Kring Maarssen

Er is in Stichtse Vecht een voetbalvereniging, een muziekvereniging en een Oranjevereniging. Maar er is ook een historische vereniging: de Historische Kring Maarssen.

  • Is een historische vereniging belangrijk?
  • Wat doet een historische vereniging?

Canon van Maarssen

Vanwege het 50-jarig bestaan heeft de Historische Kring Maarssen een regiocanon gemaakt van Maarssen!

  • Waarom is het belangrijk dat er een Canon van Maarssen bestaat?
  • Hoe lang duurt het om een Canon te maken?
  • Hoe kies je tussen verschillende Canonvensters?

Canonvenster 1 Het Karolingisch zwaard

Kijk 30 seconden naar de afbeelding van het zwaard. Wat valt je op? Beantwoord onderstaande vragen.

Foto: Waternet
  • Bespreek samen
    • Hoe oud denk je dat het zwaard is?
    • Waar zou het zwaard van gemaakt zijn?
    • Waarvoor is het zwaard gebruikt?
    • Wat kan het zwaard ons vertellen over de geschiedenis van Maarssen?

Sporen uit het verleden

Soms moet je geluk hebben, dat je net tijdens het baggeren een oud zwaard vindt, dat veel blijkt te kunnen vertellen over de geschiedenis van je stad of dorp. Maar soms moet je gewoon goed om je heen kijken om sporen uit het verleden te vinden.

Kijk naar onderstaande foto’s. Kunnen jullie sporen uit het verleden ontdekken?

  • Nu weten we waarom mensen zich in de loop van de tijd in Maarssen en omstreken hebben gevestigd. Waarom wonen jullie waar je nu woont?

Canonvenster 2 Winkelcentrum Bisonspoor

Over hele oude spullen, zoals het zwaard, of gebouwen, zoals de Utrechtse Dom hoef je vaak niet lang na te denken: dat moeten we gewoon bewaren! Maar hoe zit dat met het erfgoed van nu, zoals winkelcentrum Bisonspoor of het huis waarin je woont.

  • Wat vertelt winkelcentrum Bisonspoor over de tijd van nu?
  • Moet we het bewaren?
  • Bestaat jouw huis nog over 100 jaar?
Foto: Ria Tijhuis

Erfgoedcommissie

Niet al het erfgoed kan voor altijd bewaard blijven. Als er iets nieuws gebouwd wordt bijvoorbeeld, moeten er vaak bestaande gebouwen verdwijnen.

Hoe bepaal je wat er mag blijven en wat er weg moet?

  • Criteria voor behoud
    • Maak kleine groepjes, van 3-4 leerlingen.
    • Verzin met elkaar 3 criteria die je kunnen helpen bij het beslissen welk erfgoed mag blijven en wat er weg moet.
  • Wat mag blijven?
    • Jullie krijgen 3 foto’s te zien van erfgoed in Stichtse Vecht. Iets moet weg, maar wat? Julie mogen beslissen wat er weg moet.
    • BELANGRIJK! Gebruik de 3 criteria die je hebt opgesteld om tot een afgewogen keuze te komen.
    • Wissel met elkaar uit. Hebben alle groepjes dezelfde keuze gemaakt?
Foto: Gerhard Hof

Spijt?!

Sommige van de bijzondere plekken van vroeger die zijn verdwenen, hadden we nu graag behouden. Om die te herinneren, zou je een monument kunnen oprichten.

Daarover gaat de volgende les!