Dit herdenken wij!

Ontwerp een monument

60 minuten

  • Voorbereiding

    Zorg dat je voor deze les het historische en beeldende onderzoek hebt gedaan met de leerlingen.

    De leerkracht legt deze materialen klaar voor de gastles:

    • Noodzakelijk
      • Ingevulde werkbladen ‘Beeldend onderzoek’
      • Papier A4 (gekleurd/ wit)
      • Verf en kwasten
      • Touw
      • Klei

      Extra’s:

      • IJsstokjes/ satéprikkers
      • kurken
      • oud textiel
      • buiten gevonden: takjes, steentjes, bladeren

    De gastdocent neemt materialen mee om het monument op te bevestigen en voor de constructie: o.a. tangetjes, foamplaten en lijmpistolen.

  • Lesdoelen

    De leerlingen:

    • Ervaren het proces van idee naar uitwerking, en hoe je daarbij kleur, materiaal en vorm kunt inzetten om je verhaal duidelijk te maken.
    • Leren over eenvoudige constructie en verbindingen van materialen.
    • Zien hoe andere koppels hun idee hebben vormgegeven en bespreken wat werkt.

Maak je eigen monument

Een beeldend kunstenaar komt in de klas en leert je de fijne kneepjes van het vak. In tweetallen bedenken en maken jullie een monument.

Wat vinden jullie dat er een monument verdient? 

Bespreek in de klas

Jullie hebben in tweetallen een monument gemaakt. Zet alle monumenten goed zichtbaar voor iedereen neer in het midden en ga erom heen staan. Neem een paar minuten de tijd om goed te kijken.

  • Wie ziet er een monument waarvan je weet wat het verhaal is, zonder dat de makers het vertelt hebben? Waaraan zie je dat?
  • En een monument waarvan je nieuwsgierig bent wat het verhaal erachter is? Waarom?
  • Wie heeft er kleuren gekozen die bij het verhaal horen? Welke en waarom?
  • Er was maar beperkte tijd om iets te maken. Wat zou je maken als je alle tijd van de wereld had?