-
Praktische informatie leerkracht
- Ga met de leerlingen naar het Monument voor de gevallenen op het Spuiplein.
- Zorg dat je op tijd bent, soms ontvangen de gastsprekers meerdere klassen op een dag. Ze moeten dus weer op tijd klaarstaan voor de volgende groep. Bekijk hier het rooster.
- De rondleiding is interactief. Dat betekent dat er een actieve rol van de leerlingen wordt verwacht.
- Er is ruimte voor de leerlingen om tijdens de rondleidingen hun vragen te stellen die zij hebben voorbereid.
- De gastspreker is er voor de inhoud en de overdracht. Van jou wordt verwacht dat hij of zij door de leerlingen in de gelegenheid wordt gesteld dit ook te doen.
-
Korte samenvatting
Tijdens de rondwandeling wordt er telkens ingegaan op verschillende vragen:
- Wat of wie wordt er herdacht?
- Waaraan kun je dit in het monument terugzien?
- Wat is de betekenis van bepaalde symboliek in het beeld?
- Waarom heeft de kunstenaar daarvoor gekozen?
- Wat is de betekenis van een eventuele toegevoegde tekst?
- Hoe wordt het beeld wordt onderhouden, enz.
Behalve het monument loopt de klas nog langs andere plekken die een belangrijke rol speelden tijdens de Tweede Wereldoorlog:
- Havenstraat: hier is een granaat neergekomen en zijn slachtoffers gevallen.
- Haven: deze was geblokkeerd door Duitse schepen.
-
Voorbereiding
- Vragen bedenken met de leerlingen voor de gastspreker.
- Regel bij een grote of drukke groep één of meerdere ouders om mee te gaan.

Een rondwandeling door Bunschoten-Spakenburg
Vandaag maken jullie rondwandeling. Dan krijg je van alles te horen over de Tweede Wereldoorlog in Bunschoten-Spakenburg.
Voorbereiding
Als je op weg gaat, moet je altijd goed voorbereid zijn. Hieronder zien jullie een foto van het herdenkingsmonument waar jullie naar toe gaan.
Kijk met elkaar zo goed als jullie kunnen 30 seconden naar de foto. Probeer alles in je op te nemen en kijk daarna pas naar de opdracht.
