De Woordenspeeltuin met Maranke

Woorden

15 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen ontdekken hoe woorden betekenis kunnen hebben.
    • Ze ontdekken dat een schrijver daarmee speelt, en dat ze dat zelf ook kunnen.
  • Voorbereiding
    • Lees de opdrachten door.
    • Bekijk ook de verdiepende opdrachten.
    • Denk alvast na over de vragen die worden gesteld.

Zonder woorden

Hoe zou het zijn als er geen woorden waren?
Probeer met elkaar een gesprek te voeren zonder woorden te gebruiken.
Jullie mogen je stem, je lichaam of voorwerpen gebruiken, maar geen woorden!

 

  • Hoe ging het gesprek bij jullie?

Woorden weglaten

Kun je een woord zomaar weglaten uit een zin?

Er lopen 15 stoere meisjes en 3 lange jongens met een groene voetbal op het schoolplein.
  • Welk(e) woord(en) zou je weg kunnen laten?
  • Welk(e) woord(en) zou je erbij kunnen bedenken?
  • Wat gebeurt er met de zin als je woorden weglaat of er juist bij stopt?
  • Wie kan ook zo’n zin bedenken?
  • Meer doen met hoe je woorden gebruikt?

    Verdieping 1 – Waar wonen woorden?

    (15 minuten)
    Een tekenopdracht.
    Nodig: tekenpapier en potloden

    Geef iedereen een tekenblad en een potlood. Vertel de leerlingen dat ze een aantal tekeningen mogen maken. Ze mogen zelf kiezen waar op het blad ze dit doen.

    • Teken jezelf met woorden om je heen: horen er veel of weinig woorden bij jou?
    • Teken een schrijver met woorden om zich heen: horen er bij hem of haar meer of minder woorden dan bij jou?
    • Teken de plek waar woorden wonen. Hoe ziet het er daar uit? Zijn er ook mensen? Is het er licht of donker? Hoe kom je op die plek?

    Laat de tekeningen aan elkaar zien of hang ze aan de muur.

     

    Verdieping 2 – Van wie zijn de woorden?

    (10 minuten)
    Een filosofisch gesprek.
    Stel open vragen; er is geen goed of fout.

    • Hoeveel woorden zouden er bestaan?
    • Hoeveel woorden weet jij?
    • Zou er iemand zijn die alle woorden kent?
    • Wie bedenkt de woorden?
    • Mag iedereen nieuwe woorden bedenken?
    • Van wie zijn de woorden?

     

    Verdieping 3 – Een mooie-woordenfilm

    (tijd afhankelijk van aanpak)
    Bekijk de mooie-woordenfilm. Hierin zijn veel verschillende mensen gefilmd die hun mooiste woord vertellen.