De Woordenspeeltuin met Maranke

Schrijver in de klas

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen maken kennis met een echte schrijver en zijn/haar creatieve proces.
    • De leerlingen ontdekken dat schrijvers net zo met letters, woorden en verhalen spelen als zijzelf.
    • De leerlingen ontdekken wat een schrijversbezoek met hen kan doen.
    • De leerlingen leren creatief met taal om te gaan.
  • Benodigdheden voor na het bezoek
    • Groot vel papier, tekenbenodigdheden, scharen, lijm
    • (Voorlees)boek, bij voorkeur van de schrijver die op bezoek was

Op bezoek

Kinderboekenschrijver Maranke Rinck komt bij jullie op bezoek in de klas.

Maranke brengt een eigen boek mee en neemt jullie mee in het eigen verzin- en schrijfproces. De schrijver zal actief met jullie aan de slag gaan.

 

  • Hier lees je meer over Maranke Rinck

    Ik denk dat het mijn moeders schuld is. Dat ik schrijf, bedoel ik. Het begon met lezen. Mijn moeder hield veel van lezen. We gingen elke week naar de bieb. Toen ze me op een keer even níét wilde voorlezen omdat haar eigen boek zo spannend was, leerde ik het zelf maar. Vanaf dat moment had ik bijna altijd een boek in mijn handen. Ik kon lezend eten. Lezend lopen. En lezend fietsen, maar dat laatste mocht om de een of andere reden niet.

    Een van mijn lievelingsprentenboekenauteurs, Oliver Jeffers, schreef en tekende het boek De ongeloofelijk bijzondere boekeneter. Het gaat over een jongetje dat zó van boeken houdt, dat alleen lezen niet meer genoeg is. Hij verslindt ze. Hij eet ze op! Bladzijde voor bladzijde. Toen ik het las, dacht ik dat het over mij ging. Maar ik heet Maranke en geen Harry. Heb jij weleens een hapje genomen van een boek?

    Schrijven

    Op de Montessorischool ging ik zelf schrijven. Verhalen, toneelstukjes en gedichten, schriften vol. Ik voelde me een echte Annie M.G. Schmidt. Maar ik speelde ook graag viool. En dat muziekmaken ging best goed. Daarom mocht ik op mijn twaalfde naar een speciale middelbare school voor muziek en dans. Dat was erg leuk, maar ik vergat er een beetje dat ik eigenlijk schrijver was.

    Op mijn zestiende wist ik dat ik geen violist wilde worden. Wat ik wél wilde worden, wist ik niet meer. Ik probeerde van alles uit: schoenenverkoper, conciërge, socioloog, hulpverlener, schoonmaker, juf en trainer. Alles bij elkaar werkte ik zo’n tien jaar in het onderwijs. Dat was vaak best fijn. Maar ik voelde me nooit helemaal op mijn plek. Op een middag wist ik het weer: ik ben schrijver! Ik wil verhalen schrijven en mooie boeken maken!

    Voor mijn speelprentenboek Tangramkat won ik een Zilveren Griffel. De illustrator (ook mijn man) Martijn van der Linden won zelfs een Gouden Penseel. Je kunt je voorstellen dat we goed feest hebben gevierd!

    www.marankerinck.nl
    www.speelprentenboeken.nl

Voorbereiden

  • Vragen ter voorbereiding van het bezoek
    • Wat voor ontdekkingen hebben de leerlingen gedaan over letters, woorden, zinnen?
    • Welke ervan willen ze met de schrijver delen?
    • Bespreek met elkaar wat ze hierover van/aan de schrijver willen (laten) weten.
    • Kies een aantal dingen uit om te laten zien: wat is er gemaakt bij de verschillende opdrachten?
  • Wat willen jullie van haar weten?
    • Over haar boeken?
    • Over de ideeën voor de boeken?
    • Over het spelen met woorden, letters, zinnen?
    • Wat voor ontdekking herkent de schrijver?
    • Hoe gaat de schrijver om met woorden, letters, zinnen?
    • Heeft de schrijver een lievelingsletter, woord, zin?

Na het bezoek

 

  • Gesprekje en woorden versieren

    1. Gesprekje

    • Heb je het lievelingswoord of de lievelingsletter van de schrijver ontdekt?
    • Wat is het interessantste wat je nu weet over de schrijver wat je eerst niet wist?
    • Waar heb je door het bezoek van de schrijver de meeste zin in gekregen?

     

    2. Woorden versieren

    • Elk kind noemt een woord dat hij vindt passen bij het bezoek van de schrijver.
    • Schrijf alle woorden op het bord. Bespreek ze kort.
    • Iedereen versiert zijn eigen woord en schrijft of plakt dit op een groot vel papier.
    • Hang het versierdewoordenaffiche op.

    Tip: maak een foto van het versierdewoordenaffiche en stuur deze naar de schrijver.