-
Lesdoelen
De leerlingen verkennen met hun zintuigen de nabije schoolomgeving en breiden hun woordverzameling uit. Ook leren ze specifieke woorden aan bepaalde plekken te koppelen.
-
Voorbereiding en benodigdheden
- Doe deze opdracht op het speelplein.
- Print de zintuigkaartjes en knip ze uit.
- Print het document buitenopdrachten les 2 uit.
Benodigdheden
-
Extra informatie
Zintuigopdracht: met de klas
Net als de vriendjes uit de film gaan we buiten woorden zoeken. Zou je buiten andere woorden kunnen vinden dan binnen? Terug in de klas gaan we die opschrijven.
Ga buiten in een kring zitten en voer de volgende zintuigopdrachten uit. Schrijf op wat jullie ontdekt hebben en bewaar dit voor de woordenverzameling op het werkblad sprokkelwoorden
Zintuigopdracht: in tweetallen
Maak tweetallen en gebruik de zintuigkaart. Loop samen over het terrein en zoek een plek waar jullie onderzoek gaan doen: kijken, horen, ruiken of voelen (proeven slaan we over vanwege de hygiëne).
Schrijf jullie ontdekkingen op als je terug in de klas komt.
Welke woorden mogen op het werkblad sprokkelwoorden komen?
Woorden verzamelen (terug in de klas)
Bespreek als jullie terug in de klas zijn jullie ontdekkingen. De juf of meester schrijft de ontdekte woorden op het werkblad sprokkelwoorden in de goede kolom.
Afronding
Zijn er buiten andere woorden gevonden dan in de klas? Welke? Denk je dat dit woord ook binnen gevonden kan worden? Of is het alleen een buitenwoord?
In de gastles gaan jullie iets moois maken met jullie woordenverzameling!