-
Lesdoelen
De leerlingen verkennen met hun zintuigen de nabije schoolomgeving en breiden hun woordverzameling uit. Ook leren ze specifieke woorden aan bepaalde plekken te koppelen.
-
Voorbereiding en benodigdheden
- Zoek een geschikte buitenlocatie in de nabije omgeving van de school (schoolplein, parkje, veldje)
- Print de zintuigkaartjes en knip ze uit.
- Print het document buitenopdrachten les 2 uit.
- Zet de gelabelde bakjes uit les 1 klaar.
Benodigdheden
- Zintuigkaartjes
- Buitenopdrachten
- Gelabelde bakjes uit les 1
-
Extra informatie
Tip: Plan de opdrachten tijdens het buitenspeelmoment. Als het niet lukt om naar buiten te gaan, kies dan een andere locatie dan je klaslokaal (speelzaal, gymzaal).
Zintuigopdracht: met de klas
Net als de vriendjes uit de film gaan we buiten woorden zoeken. Zou je buiten andere woorden kunnen vinden dan binnen? Terug in de klas gaan we die opschrijven.
Ga buiten in een kring zitten en voer de volgende zintuigopdrachten uit. Schrijf op wat jullie ontdekt hebben en bewaar dit voor de woordenverzameling.
Zintuigopdracht: in tweetallen
Maak tweetallen en gebruik de zintuigkaart. Loop samen over het terrein en zoek een plek waar jullie onderzoek gaan doen: kijken, horen, ruiken of voelen (proeven slaan we over vanwege de hygiëne).
Schrijf jullie ontdekkingen op als je terug in de klas komt.
Woorden verzamelen (terug in de klas)
Bespreek als jullie terug in de klas zijn jullie ontdekkingen. Schrijf de ontdekte woorden op lege velletjes papier en stop ze in de juiste bakjes.
Afronding
Zijn er buiten andere woorden gevonden dan in de klas? Welke? Denk je dat dit woord ook binnen gevonden kan worden? Of is het alleen een buitenwoord?
In de gastles gaan jullie iets moois maken met jullie woordenverzameling!