Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in onze privacy statement.
Google Analytics
Bezoekersstatistieken, websitebezoek en gebruik wordt gemeten en gebruikersgegevens worden anoniem verzameld.
Geen cookies van dit type!
YouTube
Klikgedrag, bekeken video’s en aangepaste voorkeuren worden verzameld. Bezoekersinformatie en gebruikersgedrag wordt gebruikt voor advertenties.
Facebook
Gegevens worden gebruikt om een reeks advertentieproducten te leveren van externe adverteerders. Dit maakt delen en liken via social share buttons mogelijk.
Vimeo
Gegevens over de bezoeken van de gebruiker worden verzameld zoals welke pagina’s zijn gelezen.
De klas van ’45
Het museumbezoek
90 minuten
Lesdoelen
De leerlingen beleven scènes uit het leven van kinderen tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De leerlingen ontdekken dat de Tweede Wereldoorlog grote gevolgen had voor het dagelijks leven van gewone mensen.
Voorbereiding
Zorg dat de digiles gedaan is voordat je met de klas het museum bezoekt.
Regel vier extra begeleiders en geef hen de verder aangevulde rij-ouderbrief.
Let op! Per groep kunnen er maximaal 5 begeleiders met de kinderen mee naar de educatieve ruimte. Dit is inclusief de leerkracht. De overige begeleiders kunnen op eigen gelegenheid de rest van het museum bezoeken. Spreek van tevoren af welke begeleiders met de kinderen meegaan.
Verdeel de klas van tevoren in vier groepen.
In de tour zitten oorlogsbeelden en bom- en schietgeluiden. Mocht het nodig zijn is het goed om sommige leerlingen daarop voor te bereiden.
Het Nationaal Militair Museum
Het museumbezoek
De leerlingen verzamelen eerst in een ‘onderzoeksruimte’ waar ze worden ontvangen en o.a. een kistje krijgen met echte spullen uit de Tweede Wereldoorlog. Terwijl ieder groepje met een kistje aan de slag gaat, mogen de groepen één voor één interactieve de tentoonstellingsruimte binnen. Na afloop verzamelt iedereen weer bij het onderzoekslokaal. De museumdocent test de opgedane kennis met een quiz.
Tip: de workshop 1,5 uur duurt, maar jullie zijn daarna vrij om langer te blijven en het museum te bekijken onder begeleiding van de rij ouders!
Jack, Cor, Ad, Frits en Corrie uit de klas van '45 (achtergrondinformatie)
Voor dit project heeft het Nationaal Militair Museum gezocht naar ouderen die als kind de oorlog hebben meegemaakt en die hun verhaal wilden delen met schoolkinderen van nu. Vijf verhalen geven samen een beeld van verschillende perioden en aspecten van de oorlog. De informatie hieronder is achtergrondinformatie voor jou als leerkracht.
Cor Crum: inval
Wat men niet verwachtte gebeurde toch: op 10 mei 1940 valt nazi-Duitsland ons land binnen. Te voet, te land en door de lucht. Een bliksemaanval. Na vijf dagen vechten geeft Nederland zich over. Cor Crum, acht jaar, woont bij het aanbreken van de oorlog met zijn ouders aan de voet van de Grebbeberg, midden in de belangrijkste verdedigingslinie van ons land. De familie moet vluchten voor het oorlogsgeweld. Hoe treft Cor zijn huis aan bij terugkeer?
Jack van der Winkel: bezetting
Nederland is nu bezet en de bevolking gaat zo goed en zo kwaad als het gaat weer over tot de orde van de dag. Met het verschil dat er nu ruim honderdduizend Duitse soldaten in ons land verblijven. Een deel daarvan wordt bij Nederlanders in huis ondergebracht. Dat overkomt ook de negen jaar oude Jack van der Winkel uit Culemborg, die zijn kamer negen maanden moet afstaan aan een Duitse soldaat. Hoe is dat voor Jack?
Frits Bielfeldt: verzet
Sommige jonge mannen ontsnappen tijdens de oorlog naar Engeland om zich daar bij het geallieerde leger aan te sluiten. Zij worden Engelandvaarders genoemd, omdat ze meestal per boot de overkant proberen te bereiken. De vader van de vijfjarige Frits Bielfeldt is één hen. Hij weet als militair in de meidagen van 1940 met zijn watervliegtuig de overkant te bereiken en sluit zich aan bij de Engelse luchtmacht. Frits blijft met zijn moeder en broer achter in Nederland. Zal hij zijn vader terugzien?
Corrie Zwolsman: vervolging/verzet
Tijdens de oorlog worden meer dan honderdduizend Nederlanders door de Duitsers afgevoerd naar kampen en vermoord. Dit lot treft vooral Joodse mensen, die door Hitler als een minderwaardig ras worden beschouwd. Ook verzetsmensen zoals de vader van Corrie Zwolsman, zeven jaar, worden opgepakt en gevangengezet. Corrie en haar familie blijven in onzekerheid achter. Wat zal er met vader gebeuren?
Ad Nab: bevrijding
Nederland wordt tussen september 1944 en juni 1945 bevrijd door de geallieerden. Onder de geallieerde troepen bevindt zich een Nederlandse eenheid: de Prinses Irene Brigade, vernoemd naar de kleindochter van koningin Wilhelmina. De vader van Ad Nab dient als verpleger bij de Prinses Irene Brigade en arriveert in mei 1945 weer bij zijn gezin, dat hij vijf jaar niet heeft gezien. Hoe reageert de vijftienjarige Ad op de terugkeer van zijn vader?