De klas van ’45

Wat oorlog met je doet – van verhaal naar dans

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen associëren op wat oorlog met mensen doet.
    • De leerlingen vergroten hun inlevingsvermogen en oefenen het vormen van een mening.
    • De leerlingen reflecteren op verschillende dansfragmenten.
    • Ze leggen verbanden tussen de thema’s en de emoties die ze daarbij voelen.
  • Benodigdheden
    • Schoolplaat
    • Informatie over de leerlingen uit de klas van ’45
    • 5 vellen wit papier A3-formaat
    • 5 pennen

Het museumbezoek

  • Wat is je het meest bijgebleven van het museumbezoek?
  • Wat heeft het meeste indruk gemaakt?

De schoolplaat

  • Cor, Jack, Frits, Corrie en Ad zitten verstopt in de schoolplaat. Kan jij ze vinden?
  • Welke vijf gebeurtenissen zijn er te zien?
    • inval
    • bezetting
    • verzet
    • vervolging
    • bevrijding

Verdeel de klas in vijf groepen. Elke groep krijgt één van de leerlingen uit de klas van ’45.

Lees de informatie over de vijf kinderen van De klas van ’45
Lees
  • Schrijf de vraag die bij jullie groepje hoort boven aan jullie papier.
  • Wat is volgens jullie het antwoord op deze vraag? Er is geen goed of fout antwoord!

Een woordenspin

  • Een woordenspin stap voor stap
    1. Teken in het midden een cirkel.
    2. Schrijf hierin het thema van jouw groep uit opdracht 2.
    3. Trek vanuit de cirkel ongeveer acht lijntjes en maak daar nieuwe cirkels aan vast.
    4. Bespreek met je groep welke woorden er in je opkomen bij het thema in de middelste cirkel.
    5. Ieder woord wordt in een van de andere cirkels genoteerd.
    6. Als je meer dan acht woorden hebt bedacht, teken dan gerust extra lijntjes en cirkels.
  • Wat komt er in je op als je je verplaatst in een kind uit '45? Schrijf alle gebeurtenissen, emoties en gevoelens op die in je opkomen!
  • Een beetje hulp..
    • Inval: dreiging, strijd, vluchten, verwoesting, ontwrichting, angst, …
    • Bezetting: macht, vijand, onderdrukking, onvrijheid, onzekerheid, …
    • Verzet: dapper, onderduiken, strijden, hulpvaardigheid, moed, hoop, …
    • Vervolging: geweld, verdriet, verlies, angst, ongelijkheid, onmacht, …
    • Bevrijding: opluchting, blijdschap, gewenning, onzekerheid, ontlading, opwinding, verrassing,
Als jullie klaar zijn, schrijven jullie de vijf thema's op het bord. Welke twee woorden passen het best bij jullie thema? Schrijf deze woorden achter het thema op het bord.

Houding, pose of beweging

  • Herkennen jullie in dit fragment een of meerdere woorden uit jullie woordspin? Welke woorden zijn dat?
  • Hoe worden ze gedanst/uitgebeeld?
  • Schrijf de antwoorden achter jullie woordenspin!
  • Herkennen jullie in dit fragment een of meerdere woorden uit jullie woordspin? Welke woorden zijn dat?
  • Hoe klinkt de muziek?
  • Herkennen jullie in dit fragment een of meerdere woorden uit jullie woordspin? Welke woorden zijn dat?
  • Wat vind je van de ruimte en het decor waarin wordt gedanst?
Volgende les krijgen jullie dansles van Jolien Kistemaker. Neem dus gemakkelijk zittende kleding en gymschoenen met zachte zool mee. Op blote voeten dansen mag ook!