De klas van ’45

Het museumbezoek

90 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen beleven scènes uit het leven van kinderen tijdens de Tweede Wereldoorlog.
    • De leerlingen ontdekken dat de Tweede Wereldoorlog grote gevolgen had voor het dagelijks leven van gewone mensen.
  • Voorbereiding
    • Zorg dat les 1 is gedaan voordat je met de klas het museum bezoekt.
    • Bekijk de trailer.
    • Regel vier extra begeleiders en geef hun de verder aangevulde Rij-ouderbrief (Word)Per groep kunnen er maximaal 5 begeleiders met de kinderen mee naar de educatieve ruimte. Dit is inclusief de leerkracht. De overige begeleiders kunnen op eigen gelegenheid de rest van het museum bezoeken. Spreek van tevoren af welke begeleiders met de kinderen meegaan.
    • Verdeel de klas van tevoren in vijf groepen.

Het Nationaal Militair Museum

  • Het museumbezoek
    1. De ontvangstruimte van De klas van ’45 ziet eruit als een oud klaslokaal. De leerlingen nemen plaats in de schoolbankjes en bekijken op het schoolbord een introductiefilm. De film brengt de leerlingen terug naar het jaar 1940 en laat hen kennismaken met Jack, Cor, Ad, Frits en Corrie.
    2. De leerlingen beleven de verhalen van deze oorlogskinderen mee in vijf verschillende scènes rondom het klaslokaal. De klas wordt in vijf groepen verdeeld en elk groepje neemt plaats voor een andere deur in het lokaal. De groepjes stappen op een teken van de museumdocent de scènes binnen, waar een audiovisueel programma begint te spelen. Na afloop komen de leerlingen weer samen in het klaslokaal, waar ze hun ervaringen met de museumdocent bespreken. Wat heeft de meeste indruk op ze gemaakt? Hoe zou hun leven eruitzien als er nu oorlog was? De museumdocent test de opgedane kennis met een quiz. De winnaar ontvangt, net als vroeger, een griffel als beloning!
    3. Daarna bekijken de leerlingen gezamenlijk op het digibord korte interviews met de kinderen van toen. Jack, Cor, Ad, Frits en Corrie zijn nu in de tachtig en vertellen hoe ze terugkijken op de oorlog.
    4. Ten slotte schrijven de leerlingen een briefje aan een van de kinderen van toen, waarin ze vertellen waarom zijn of haar verhaal hen geraakt heeft.