-
Lesdoelen
- De leerlingen reflecteren op hun bezoek bij Goudestein.
- De leerlingen ontwerpen een spandoek waarin duidelijk wordt of zij voor of tegen het behoud van Goudestein zijn (ten behoeve van nieuwbouw).
-
Benodigdheden
- Papier (A1)
- Verf en kwasten
- Evt. gekleurd papier
Het bezoek aan buitenplaats Goudestein
- Wat vonden jullie ervan?
- Was de buitenplaats zoals jullie hadden verwacht?
- Hebben jullie nog iets opvallends gezien of geleerd, wat je niet wist?
Buitenplaats of bouwplaats?
Elk groepje heeft inmiddels genoeg informatie verzameld om te kunnen beoordelen of zij Goudestein de moeite waard vinden om voor de toekomst te behouden. Nu gaan jullie aan de slag met een probleemstelling aan het begin van dit project.
Wat als de gemeente zou besluiten om de grond van Goudestein te gebruiken als bouwgrond? Hoe zou je de gemeente kunnen overtuigen om Goudestein te behouden? Of hoe kan je voorstanders van het behoud van Goudestein overtuigen dat de buitenplaats moet plaatsmaken voor woningen.
Jullie gaan een spandoek maken!
Demonstratie
Iedereen klaar? Wie is er vóór en wie is er tégen de bouw van nieuwe woningen op Goudestein? Zoek je medestanders op en ga in twee groepen tegenover elkaar staan, net zoals bij een echte demonstratie.
Laat je spandoek zien en presenteer om de beurt jullie ontwerp aan de klas.