Buitenplaatsen

Buitenplaats in jouw buurt

60 minuten

  • Lesdoelen
    • Leerlingen doen onderzoek naar buitenplaats Goudestein.
  • Voorbereiding voor leerkracht
    • Zorg dat er voldoende computers beschikbaar zijn.
    • Bedenk hoeveel tijd de leerlingen krijgen om informatie over de buitenplaats op te zoeken.

BinnensteBuiten…

In de vorige les hebben we geleerd waarom enorm rijke stedelingen een buitenhuis lieten bouwen. Weten jullie het nog?

  • Omdat...
    • zij de vieze stad wilden ontvluchten, waar het in de zomer vreselijk stonk!
    • zij buiten de stad konden genieten van de rust, ruimte en de natuur.

Maar met een buitenplaats kon je natuurlijk ook ontzettende pronken (= showen om te laten zien wat je kan of wat je hebt) met een theekoepel in je tuin, de inrichting van je buitenplaats en een oranjerie met tropische vruchten

  • Achtergrondinformatie voor de leerkracht

    Theekoepels

    Wanneer je over de Vecht vaart, kun je  veel theekoepels zien. Ze liggen bijna altijd langs het water of de weg. Als je als bewoner in je theekoepel zat, kon je goed zien wat er allemaal gebeurde en wie er voorbijkwam. En iedereen zag jou ook!
    De theekoepels zelf zijn een teken van rijkdom. Thee was in die tijd duur. Voor de beste thee werd wel 100 gulden per pond neergelegd. Dat was toen enorm veel geld!

    Het huis en de tuin

    De eigenaren van buitenplaatsen lieten hun huizen bouwen door de bekende architecten en hun tuinen aanleggen door tuinontwerpers. Groot, groter, grootst, was wat telde. Beroemde architecten waren Philip Vingboons en Jacob van Campen.

    Interieur

    De interieurs van de buitenplaatsen werden voorzien van alle luxe en de laatste mode. De huizen stonden vol prachtige en kostbare meubels, schilderijen, klokken, tapijten en kunstvoorwerpen. Ook op plafondschilderingen, sierlijk stucwerk en behang werd niet bezuinigd. Buitenplaats Oud Amelisweerd in Bunnik heeft heel kostbaar en prachtig Chinees behang.

Landgoed Goudestein

Tijd om zelf op onderzoek uit te gaan naar de buitenplaats die jullie gaan bezoeken. Wat kunnen jullie allemaal te weten komen over Goudestein?

Klik hier om onderstaande kaart te bekijken.

  • Waar ligt buitenplaats Goudestein?
    • Kunnen jullie buitenplaats Goudestein vinden op de kaart?
    • Wat valt jullie op aan de ligging van Goudestein (en de meeste andere buitenplaatsen in de buurt)?
  • Aan de slag!

    We gaan nu op onderzoek uit naar Buitenplaats Goudestein.

    Zoek informatie

    1. Maak groepjes van 3 personen.
    2. Google op de naam van je buitenplaats: Goudestein.
    3. Schrijf de informatie op die jij belangrijk vind, bijvoorbeeld over: 
    • de architectuur en inrichting van het huis
    • de tuinen
    • de bewoners door de eeuwen heen
    • de huidige functie
    • andere bijzonderheden

    Verwerk de informatie:

    1. Maak een tekening of plattegrond van het buitenhuis (incl. tuin) in het midden van groot wit vel (liefst A3) en schrijf er alles omheen wat je aan informatie vindt over Goudestein.
    2. Zet de informatie op een logische plek op de tekening.
    3. Maak er een mooi kunstwerk van, zoals kunstenaar Jan Rothuizen dat doet: zachte atlas. Zie hieronder voor een afbeelding van zo’n atlas

    Tip!

    • Maak een taakverdeling. Laat één iemand tekenen, iemand zoeken en iemand de informatie op een goede manier op het vel schrijven. Zo zit niemand elkaar in de weg!
  • Terugkoppeling

    Stek je vinger op als je groepje informatie heeft gevonden over:

    • de bewoners
    • het uiterlijk van het woonhuis of tuin
    • de huidige functie

    Heeft iemand informatie gevonden over:

    • het personeel
    • het uiterlijk van de dienstvertrekken
    • omliggende boerderijen of andere huizen die diensten leverden aan de buitenplaats

    Hoe zou het komen dat je wel snel informatie kunt vinden over het leven van vroeger van rijke mensen, maar dat het moeilijk is om erachter te komen hoe gewone mensen vroeger leefden?

  • Achtergrondinformatie voor de leerkracht

    In 1628 verbouwt de Amsterdamse koopman Joan Huydecoper boerderij De Gouden Hoeff bij Maarsseveen, die hij in 1624 van zijn vader heeft geërfd. Hij noemt zijn nieuwe landhuis Goudestein. Huydecoper is heer van Maarsseveen, bewindvoerder van de VOC en meerdere keren burgemeester van Amsterdam.

    Zijn zoon koopt in 1717 het ernaast gelegen Silversteyn, en voegt dat bij Goudestein. Nadat zijn eerste vrouw is overleden, trouwt hij in 1733 met Sophia van der Muelen. Het oude Goudestein wordt afgebroken en op 5 oktober 1754, twee jaar na de dood van Joan Huydecoper, wordt door zijn zoon Willem Huydecoper de eerste steen gelegd van het nieuwe Goudestein. Sophia van der Muelen blijft 25 jaar op Goudestein wonen en laat in haar testament vastleggen dat alleen het geslacht Huydecoper het buiten mag erven. Het geslacht Huydecoper blijft tot in de 20ste eeuw eigenaar.

    In 1955 besluit de gemeente Maarssen het huis te kopen. Het wordt grondig verbouwd en op 19 januari 1961 in gebruik genomen als gemeentehuis van Maarssen.

WIE vindt WAT?

Of een plek zoals de buitenplaats Goudestein blijft bestaan, bepalen wij met elkaar. Dat is een ingewikkelde kwestie, omdat iedereen daar anders over denkt en voelt.

Wat je denkt of voelt hangt af van je situatie.

  • Zoveel mensen, zoveel meningen

    Stel je voor dat de burgemeester en wethouders besluiten om het terrein van Goudestein te verkopen, zodat er huizen gebouwd kunnen worden, dan zullen er verschillende groepen zijn die iets van die plannen vinden.

    Hieronder staan verschillende groepen genoemd. Wie van hen zou het het meest eens zijn met de burgemeesters en wethouders?

    • Zet de groepen op volgorde  Bedenk tegelijkertijd waarom je een bepaalde groep een bepaalde plek in de volgorde geeft.

    De groepen

    1. Projectontwikkelaars
    2. Cultuurhaters
    3. Inwoners van Barcelona
    4. Ambtenaren van gemeente Stichtse Vecht
    5. Caféhouders
    6. Huizenzoekers
    7. Hobbywandelaars
    8. Leden van de historische vereniging

    Hulpvragen

    • Wie heeft er wat aan? En wie niets?
    • Welke emoties roept Goudestein bij hun op?
    • Voor wie is het een belangrijke plek?
De volgende les gaan jullie op bezoek bij jullie buitenplaats!