-
Projectdoelen
- Leerlingen kunnen omschrijven wat buitenplaatsen zijn
- Leerlingen kunnen uitleggen waarom er zoveel te vinden zijn in Utrecht aan de Vecht.
- Leerlingen geven betekenis aan cultureel erfgoed in hun eigen omgeving.
- Leerlingen oefenen in het kijken en analyseren van sporen uit het verleden.
-
Thema's en leergebieden
Thema’s:
- Van vroeger naar nu en in de toekomst
- Wonen, bouwen, wereld om je heen
Leergebieden:
- Kunst & Cultuur
- Mens & Maatschappij
- Burgerschap
-
Kerndoelen (SLO)
- PO Kerndoel 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen, zoals aanwezig in ons cultureel erfgoed, en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
- PO Kerndoel 55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
- PO Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Er zijn veel buitenplaatsen in de provincie Utrecht. In dit project maken jullie kennis met een buitenplaats bij jullie in de buurt. Wie woonden hier en wat is hun verhaal? Aan de hand van een probleemstelling onderzoeken jullie wat deze plek voor jullie kan betekenen.
Vind je dat dit monument moet worden bewaard voor de toekomst?