Buitenplaatsen

Buitenplaats of bouwplaats?

105 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen reflecteren op hun bezoek bij Eyckenstein.
    • De leerlingen ontwerpen een spandoek waarin duidelijk wordt of zij voor of tegen het behoud van Eyckenstein zijn (ten behoeve van nieuwbouw).
  • Benodigdheden
    • Papier (A1)
    • Verf en kwasten
    • Evt. gekleurd papier

Het bezoek aan buitenplaats Eyckenstein

  • Wat vonden jullie ervan?
  • Was de buitenplaats zoals jullie hadden verwacht?
  • Hebben jullie nog iets opvallends gezien of geleerd, wat je niet wist?

Buitenplaats of bouwplaats?

Elk groepje heeft inmiddels genoeg informatie verzameld om te kunnen beoordelen of zij Eyckenstein de moeite waard vinden om voor de toekomst te behouden. Nu gaan jullie aan de slag met een probleemstelling aan het begin van dit project.

Wat als de gemeente zou besluiten om de grond van Eyckenstein te gebruiken als bouwgrond? Hoe zou je de gemeente kunnen overtuigen om Eyckenstein te behouden? Of hoe kan je voorstanders van het behoud van Eyckenstein overtuigen dat de buitenplaats moet plaatsmaken voor woningen.

Jullie gaan een spandoek maken!

  • Protestkunst. Maak je eigen spandoek!
    Ontwerp met je groepje van les 2 een protest-spandoek waarin jullie laten zien waarom buitenplaats Eyckenstein wél of níet behouden zou moeten blijven.
    1. Verzin met elkaar een protestslogan waarin duidelijk wordt hoe jullie erover denken: zijn jullie voor of tegen de bouw van nieuwe woningen bent.
    2. Maak een schets van jullie spandoek. Denk daarbij aan:
    • Waar komt de tekst? En, hoe groot moet de tekst worden?
    • Welke kleuren passen er bij jullie boodschap?
    • Welke afbeeldingen of symbolen voegen jullie toe aan de tekst, zodat je boodschap wordt versterkt?

    Werk je spandoek uit op een groot vel (liefst A1) met verf, stiften en/of gekleurd papier.

Demonstratie

Iedereen klaar? Wie is er vóór en wie is er tégen de bouw van nieuwe woningen op Eyckenstein? Zoek je medestanders op en ga in twee groepen tegenover elkaar staan, net zoals bij een echte demonstratie.

Laat je spandoek zien en presenteer om de beurt jullie ontwerp aan de klas.

  • Kritische journalisten

    Bij elke demonstratie zijn er journalisten aanwezig, om er verslag van te leggen en om demonstranten (kritische) vragen te stellen!

    Aan voorstanders zouden zij kunnen vragen:

    • Prima dat jullie Eyckenstein wilt behouden, maar wie gaat dan het onderhoud daarvan betalen? En waar moeten de nieuwe woningen in de gemeente dan gebouwd worden?

    Aan tegenstanders zouden zij kunnen vragen:

    • Prima dat jullie voor woningbouw zijn op Eyckenstein, maar hoe denken jullie de geschiedenis ervan te kunnen bewaren zonder de fysieke locatie van het huis zelf?

    Kunnen jullie een antwoord verzinnen op deze vragen?