Belle en het beest

Voor de voorstelling

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen denken na over de samenstelling van een orkest en het effect van bepaalde instrumenten
    • De leerlingen leren het slotlied aan (aanzet is al gedaan tijdens de workshop van de musicus)
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Voor 3. De grote Belle en het Beest muziek quiz hebben de leerlingen pen en papier nodig
    • Belangrijk is om het 4. Het Slotlied goed samen te oefenen, die komt ook voor in de voorstelling

1. Het Orkest

Even kennismaken

Sabrina en Carla interviewen de leden van Het Balletorkest. Jullie komen meer te weten over de instrumenten: hoe ze werken en hoe ze klinken. Hoe zou jij het vinden om in een orkest te spelen? Als je de instrumenten gehoord hebt, bedenk dan welk instrument jouw lievelingsinstrument is. Let goed op! Hierna volgt een spannende quiz over de instrumenten van het orkest.

Het orkest in beeld

Hierboven zie je nog een keer het hele orkest. Welke instrumenten kan je al herkennen? Linksachter zitten de houtblazers en de hoorns. Weet je nog welke blazers met een riet spelen en welke niet? Midden achter zitten de slagwerkers: hoe noem je het instrument dat de rechter slagwerker in zijn hand heeft? Rechtsachter zie je de koperblazers. De koperblazer met het grootste instrument hebben jullie nog niet gezien en gehoord. Dit instrument met een hele grote hoorn heet de tuba en kan het allerlaagst van alle koperblazers. Vooraan zie je de strijkers: links en in het midden de violen en altviolen en rechts vooraan de cello’s en de bassen. Alle blazers en slagwerkers zitten dus achterin en de strijkers vooraan. Waarom zou dat zijn?

In het midden staat en man met een stokje te zwaaien: dit is de dirigent. Als je het orkest zou vergelijken met een voetbalteam, is de dirigent de coach. Hij zorgt ervoor dat alle muzikanten precies in de maat spelen. Wie weet wat de dirigent nog meer doet?

Theremin 100 jaar geleden

2. Het instrument van het Beest

Belle wordt geleid naar het huis van het Beest door magische klanken. Die klanken komen van een instrument dat door Het Beest wordt bespeeld: De Theremin (zie plaatje). Dit instrument zit helaas niet in het orkest. Het is het allereerste en alleroudste elektronische instrument ter wereld. Het is meer dan 100 jaar geleden uitgevonden en gebouwd door de Russische uitvinder Leon Theremin. Het bestaat uit een kastje met wat knopjes, een antenne en een speaker. Als je je rechterhand in de buurt van de antenne heen en weer beweegt verandert de hoogte van de toon. Door met je linkerhand te bewegen wordt de toon harder of zachter. De Theremin klinkt alsof er iemand zingt met een vreemde stem of als een viool van een planeet hier ver vandaan…

3. De grote Belle en het Beest muziek quiz

Doe mee met De Grote Belle en Het Beest Muziek Quiz, gepresenteerd door Sabrina en Carla.

Schrijf je antwoord op een blaadje, voor elk goed antwoord krijg je een punt!

De quiz bestaat uit 10 vragen en de goede antwoorden worden gegeven in het filmpje onder de vraag.

Vraag 1: Welk instrument kan het hoogst van het hele orkest?

Vraag 2
Hoe veel water kan er in een Hoorn?

Vraag 3
Wat voor noten spelen muzikanten?

Vraag 4
We zien hier 4 willekeurige mensen, wie is de echte violist?

Vraag 5
Welk instrument heeft geen riet?

Vraag 6
Wie van deze vier is een echte klassieke componist?

Vraag 7
Als Belle voor het eerst het Beest ziet klinkt er spannende muziek. Welke muziek denken jullie dat het orkest dan speelt in de voorstelling?

Vraag 8
Wie is de echte danser?

Vraag 9
Hoeveel snaren heeft een harp?

Vraag 10
Welk instrument kan het aller hardst?

4. Het Slotlied

Aan het eind van de voorstelling zingen de acteurs het lied ‘Kijk Haar Gaan’ en jullie mogen meezingen.

Als het goed is hebben jullie het lied geoefend tijdens de workshop in de klas. Tijd om het mee te zingen met de acteurs.

  • Voor de leerkracht

    Goed om vooraf te weten is dat wat betreft taalgebruik de grens een beetje wordt opgezocht.

    Belle wordt door haar zussen een “achterbakse bitch” genoemd (maar in het slotlied nemen ze dat weer terug). Als hierover vragen komen vanuit de leerlingen, dan kan het helpen om uit te leggen dat wat in een theater gebeurt, niet echt is. Dat het nooit de bedoeling is om te kwetsen, maar dat de grenzen bewust worden opgezocht: om te prikkelen, een spiegel voor te houden, of voor een komisch effect.

    Uit de feedback over afgelopen seizoenen hebben we gehoord dat het niet over de grens is en er juist voor zorgt dat de leerlingen erbij betrokken blijven.

Kijk haar gaan

Kijk haar gaan.
Die kleine Belle loopt voortaan vooraan.
Geen achterbakse bitch en ook niet braaf
Alles wat vreemd is, vindt zij juist heel gaaf
Open je ogen dus en

 

Kijk haar gaan.
Ze laat het dorp en alle mensen staan.
Ze volgt haar dromen, ja ze gaat haar gang.
En verder is ze voor de dood niet bang.
Ga met haar mee

 

En laat je angst
En je schrik
Lekker thuis voortaan
Zeg dus maar ja
Als ik vraag
Of je mee wil gaan
Samen de wereld door
Ik zing voor
Nu in koor

 

Ik zeg je: wees niet bang
Je hele leven wordt dat van belang
En als ze zeggen dat je iets niet kan
Luister dan niet en trek je eigen plan.
Maak snel een keus….

Oooohh…

 

Kijk haar gaan
Over het land, over de oceaan.
Achter de grenzen ligt het avontuur
Je hart gaat gloeien, want daar brandt het vuur.
Maak snel een keus

 

En laat je angst
En je schrik
Lekker thuis voortaan
En zeg maar ja
Als ik vraag
Of je mee wil gaan
Samen de wereld door
Ik zing voor
Nu in koor

 

Daar loopt ze…
Kijk haar gaan
Die stoere Belle gaat er tegenaan
Ze volgt haar dromen, ja ze gaat haar gang.
En verder is ze voor de dood niet bang
Ga met haar mee….

 

Ooohh…

 

Kijk haar gaan (3x)

Als jullie durven, kunnen jullie hier de karaoke versie oefenen. Pianiste Celia zal jullie op haar piano begeleiden en de tekst zie je voorbijkomen.