Belle en het beest

Introductie

30 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen maken kennis met de grote lijn van het verhaal van Belle en het Beest
    • De leerlingen maken kennis met de personages uit Belle en het Beest
    • De leerlingen maken kennis met de verschillende instrumenten die voorkomen in een orkest
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Papier en pen voor elke leerling

Opdracht 1: De Voorstelling

Jullie gaan binnenkort naar de voorstelling Belle en het Beest in het theater!

  • Wie is er wel eens eerder in het theater geweest?
    • Wat heb je daar gezien?
    • Hoe ziet het er daar uit?
  • Wat is een orkest?
  • Wat zou een Balletorkest zijn?
  • Wie kent het vehaal van Belle en het Beest?
    • Kun je het navertellen? Misschien samen met klasgenootjes?
Het Balletorkest heeft een eigen versie gemaakt van het verhaal van Belle en het Beest, het is dus anders dan je gewend bent! Lees samen het verhaal hieronder:

Het Verhaal

Hoe zou jij het vinden als je moeder is omgekomen bij een auto-ongeluk? Je vader, wiens lievelingsdochter je bent, is verlamd en zit in een rolstoel. Sabrina en Carla, je twee jaloerse zussen, zijn verslaafd aan online shoppen. Ze willen het liefst in dure merkkleding dansen op het dorpsfeest en zoenen met de mooie danser Salvador. Jij wil hier niets van weten en droomt het liefst de hele dag weg in een boek, omdat je dan even je moeder niet meer mist.

Dit overkomt Belle. Ze voelt zich alleen en wanhopig, zeker als haar vader failliet gaat. Thuis is de sfeer verschrikkelijk. Haar zussen lopen alleen nog maar te klagen dat er geen geld meer is om mooie jurken en schoenen te kopen.

Op een dag hoort Belle buiten in het dorp wonderlijke klanken. Ze volgt het geluid en komt bij een huis aan de rand van het dorp. Daar ontmoet ze voor het eerst het Beest. Het Beest is groot en ziet er raar uit. Hij wil niets van haar weten en jaagt haar weg. Belle is bang, maar ook nieuwsgierig. Ze wil meer van hem weten. Ze gaat opnieuw naar het huis om het Beest beter te leren kennen. Tot haar verbazing is hij aardiger. Hij begint haar verhalen te vertellen. Belle geniet van zijn verhalen. Het gekke is dat door alles wat hij vertelt, het lijkt alsof hij haar al heel lang kent. Langzaamaan worden ze vrienden. Belle vrolijkt op van de verhalen van het Beest en wil ineens met volle teugen van het leven gaan genieten. Belle wil het liefst samen met het Beest de wijde wereld in. Weg uit dat stomme dorp en spannende avonturen beleven. Maar zover is het nog lang niet! De jaloerse zussen van Belle lopen te roddelen en stoken de dorpsbewoners op. Ze vinden het beest gek en vreemd en daarom is hij gevaarlijk en moet hij weg! Met geweren en hooivorken bestormen ze het huis om het beest weg te jagen. Lukt het Belle en het Beest om op tijd te ontsnappen?

  • Kun je in je eigen woorden het verhaal navertellen?
  • Wat is het verschil met het verhaal wat jullie kennen?

Opdracht 2: De Personages

In onderstaand filmpje maak je kennis met de (hoofd)personages uit Belle en het Beest.

Pak allemaal pen en papier, en schrijf elk nieuw personage op wat je tegen komt.

  • Wie kwam je allemaal tegen?
    • Sabrina
    • Carla
    • Belle
    • Salvador
    • het Beest
    • de Postbode
    • de Toneelmeester (roept ’15 minuten voor aanvang’)
    • een aantal orkestmusici

Musicus in de klas

Binnenkort komt er een musicus van het Balletorkest bij jullie op bezoek!

Hij of zij vertelt iets over zijn of haar instrument, maar laat ook muziek uit de voorstelling horen.

Ook gaan jullie samen muziek maken en mogen jullie natuurlijk vragen stellen.

 

Bedenk een aantal vragen die jullie graag zouden willen stellen aan de musicus en schrijf ze op.