Zooi! Mooi?

Mooie ZooiZee (Kunstenhuis Idea)

60 minuten

  • Lesdoelen
    • Kinderen kunnen een relatie leggen tussen beschouwen en eigen werk
    • De leerlingen kunnen een verband leggen tussen het soort materiaal en het effect daarvan op papier; ze raken bekend met de techniek frottage
    • De leerlingen kunnen voor een werkstuk verschillende technieken combineren; collage en mixed media, zowel plat als ruimtelijk.
    • De kinderen kunnen het koud-warm kleurcontrast doelgericht gebruiken.
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Voldoende begeleiding; inzet van de (rij)ouders als hulp
    • Eventueel tape om de plankjes aan elkaar te plakken
  • Praktische informatie

    Deze les wordt verzorgd door Kunstenhuis Idea.

    Informatie over datum en locatie kunt u vinden in Planned Culture.

Wat gaan jullie doen?

De klas komt op bezoek bij Kunstenhuis Idea om over de Mooie ZooiZee te horen. Twee keer gaan we tijdens deze workshop afval gebruiken. Om te beginnen versieren we blauw papier voor de zee met krijt. Daar gebruiken we afgedankt materiaal met textuur voor. Vervolgens gaan we aan de slag met afvalspulletjes. Misschien hebben kinderen die tussen de vorige en deze les verzameld en meegenomen. Het eindresultaat is een zee met een horizon en lucht. In het water ‘zwemmen’ opgeplakte gekleurde gele, oranje, rode, roze figuren (vissen, kwallen, zeesterren, etc) samengesteld uit klein afvalplastic.

Deze les wordt verzorgd door Leintje Hoogenkamp namens Kunstenhuis Idea.

Leintje heeft een drukwerkplaats in een portiershuisje op de Wagenwerkplaats in Amersfoort. Ze werkt graag met afgedankte materialen; om af te drukken of om in haar collages te plakken. Bij de richting Illustratie op de kunstacademie is haar enthousiasme voor het kunstenaarsboek ontstaan. Al vele jaren bezoekt Leintje basisscholen, maakt leskisten en bedenkt projecten. Ze werkt ook voor KunstenHuis Idea als kunstdocent in het Onderwijs.

Terug op school

Alle stukken Mooie ZooiZee kunnen eenmaal op school een indrukwekkend lang kunstwerk vormen; er kan een zigzag-zee van worden gemaakt als tape gebruikt wordt op de achterzijde. Er is vast een plek in school om die zee tentoon te stellen.

EXTRA: taal bij beeld

Kinderen kunnen voor één van hun figuren een naam bedenken. Het kan zijn dat het dier een bestaand soort is, maar vaak is het fantasie. In ieder geval is het aan te raden om nog een bijvoeglijk naamwoord bij de naam van het beest te laten bedenken.

De zwabberende zwaaivis’ kan de titel van het kunstwerk bijvoorbeeld worden dan. Een bordje met de titel kan voor het stukje zee van het kind worden gezet; net als in een echt museum.