-
Lesdoelen
- De leerlingen reflecteren op de thematiek van de verschillende verhalen binnen het boek Zeb.
- De leerlingen slaan een brug tussen de beschreven situatie in het boek, en hun persoonlijke situatie
- De leerlingen filosoferen over de verschillende thema’s die in het boek worden aangeboord
-
Benodigdheden
- Het boek Zeb.
- Voor 5. Annabelle heb je tekenspullen nodig
-
Info voor de leerkracht
Per hoofdstuk/”stukje” van het boek Zeb. staan hieronder een aantal vragen of opdrachten.
Je kunt er voor kiezen om ze allemaal te doen, of er een paar uit te kiezen waarbij je de opdrachten leuk vindt of graag wat dieper op de thematiek in wil gaan met je klas.
Zeb. in stukjes
Zoals je misschien al hebt gemerkt bestaat het boek Zeb. uit allemaal verschillende hoofdstukken waarbij een ander verhaal of thema wordt verteld. Dit zijn eigenlijk allemaal verschillende “stukjes” – die natuurlijk wel (als onderdelen van een puzzel) een groot verhaal vormen: dat van de klas van juf Cato.
Maar net als dat jullie een klas zijn, maar ook allemaal verschillend zijn, zijn de leerlingen uit de klas van juf Cato dat ook.
Hieronder staan per “stukje” een paar vragen of opdrachten. Je mag ze natuurlijk allemaal doen, maar je mag er ook een paar kiezen, bijvoorbeeld bij een hoofdstuk wat je heel leuk vond om te lezen.
1. Imara
Ariane de zebra is nieuw in de klas.
2. Ozzie
In dit hoofdstuk hebben ze het over een “duur grapje”.
3. Noepy
In dit hoofdstuk gaat het veel over huilen. Weet je nog de laatste keer dat je gehuild hebt?
Er volgen een aantal stellingen, daar kun je het mee eens zijn, of je kunt het er natuurlijk niet mee eens zijn.
- Als je het ermee eens bent, blijf je zitten
- Als je het er niet mee eens bent, ga je staan
Daarna kan de juf of meester aan je vragen waarom je het er wel of niet mee eens bent.
4. Maximiliaan
In dit hoofdstuk is ineens alles anders dan het lijkt.
Stel: er volgt de volgende mededeling…
Beste allemaal, vanaf vandaag is groen rood, en andersom.
5. Annabelle
In dit hoofdstuk wil Annabelle heel graag een nieuw huisdier.
Zorg dat je alvast tekenspullen klaar hebt liggen voor de volgende opdracht.
6. Ziva
In dit hoofdstuk heeft het hele gezin van Ziva “iets” – wat de hele tijd van de ene naar de andere gaat.
Bedenk bij jezelf wie je in de klas de hik zou geven. Nog niet zeggen!
Steek allemaal je vinger in de lucht.
De juf of meester telt af, en na drie wijst iedereen tegelijk.
Wie heeft van de meeste mensen de hik gekregen?
En wie van de minste?
7. Lev
In dit hoofdstuk geeft Lev een spreekbeurt over Bruno.
8. Wies
In dit hoofdstuk wil Wies met Noepy van hoofd ruilen.
Stel je voor dat je met iemand van hoofd zou kunnen ruilen, maar niet de buitenkant, maar de binnenkant.
Dus dat je alle gedachtes van die persoon hebt, maar ook alles weet wat die persoon weet en alles kan wat die persoon met zijn of haar hoofd kan.
Wie zou dat dan zijn? (het mag natuurlijk ook iemand zijn die niet in de klas zit)
9. Ravi
In dit hoofdstuk heeft Ravi dezelfde droom gehad als Jayden.
10. Katinka
In dit hoofdstuk gaat Katinka, samen met haar gezin, in het vliegtuig.
Geachte passagiers, jullie wisten het misschien nog niet, maar deze klas is eigenlijk een vliegtuig.
11. Ariane
In dit hoofdstuk gaat juf Cato trouwen, en de hele klas is uitgenodigd.