Willie Wurm zoekt een tuin

Willie Wurm en zijn vriendjes

150 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen zijn in staat om wormen te vinden en te vangen.
    • Ze kunnen iets vertellen over de regenworm.
    • Ze oefenen de fijne motoriek door klei te vormen
    • Ze oefenen het maken van vooraf bedachte vormen
    • Ze maken een wormentafereel.
  • Benodigdheden
    • Het verhaal van Willie Wurm.
    • Infoblad pissebed
    • 2 afsluitbare plastic bakken met wat tuingrond. Dit mag ook een oude brooddoos, speelgoedbak of glazen potje zijn.
    • Het wormarium (Kunst Centraal bezorgt deze op school)
    • 1/2 brood grijze klei voor tegels; 1/4 brood rode klei voor wormen
    • Onderleggers, harde borstel, vuilniszakken

    Handig om te hebben: 

    Schepje of spade om de aarde los te woelen. Met een oude vork of kleihark kom je ook een heel eind.

  • Voorbereiding

    Maak voor aanvang van de les de kleitegels, en verdeel de klei.

    • Snij voor iedere leerling een blokje terracotta klei om de pieren mee te rollen. Genoeg voor ong. 5 pieren per kind.
    • Rol met een kleiroller de grijze kleur klei uit tot een platte bodem. Snij hier tegeltjes uit, genoeg voor ieder kind.
    • Leg er een natte, uitgewrongen doek overheen om ze zacht te houden. Dek dit af met een vuilniszak.
  • Tijdverdeling
     

    • Voorbereiding: 60 minuten
    • Wormen vangen: 30 minuten
    • Kleiles: 45 minuten

Buiten beestjes verzamelen

Jullie gaan samen naar buiten om beestjes te verzamelen! Daar hebben jullie twee afsluitbare plastic bakken met tuinaarde voor nodig. Nemen jullie die mee?

Doe de wormen in de ene pak en de pissebedden en slakjes in de andere bak.

Bekijk watvoor beestjes er allemaal gevonden zijn. Laat hierna alle kriebeldiertjes vrij, en neem de wormen mee naar binnen.

Tip: Door te stampen komen wormen omhoog!

 

Weet je niet welk beestje gevonden is? Maak een foto, en deze app geeft het antwoord:
Obsidentify

Wormen in de klas!

Leg twee wormen op een diep bord met een dun laagje grond daaronder. De andere wormen mogen meteen naar het wormarium. Bekijk ze nog maar eens goed van dichtbij.

Stel de vragen van het informatieblad over de regenworm.

Leg de twee wormen bij hun soortgenoten in het wormarium. Dek dat af met een donkere lap of doos; wormen houden niet van licht.

“Daar lagen ze dan, Willie, Piertje en Prut. Op de kale, harde stenen van de stoep. Waar moesten ze heen? ‘We moeten elkaar vasthouden,’ zei Prut. Prut pakte de staart van Piertje en Piertje de staart van Willie. In een lange rij kronkelden ze over de tegels. Gelukkig was het rustig op straat. Maar waar was Makker Merel? Die zat op de punt van het dak en zong zo hard hij kon. Hij lette niet op de drie wormen die de straat over kronkelden. Dan voelt Willie de sprietjes van een stukje groen gras langs de tegels. De drie wormen zijn gered. Ze maken een gaatje tussen de wortels van het gras en verdwijnen langzaam maar zeker onder de grond. En weg zijn ze. Hè hè, dat is goed afgelopen”

 

  • Hoe maak je een wormtegel?
    • Leg een van de eerder gemaakte, nog zachte tegeltjes klaar.
    • Klop met de haren van een harde afwaskwast of schrobborstel losjes op het gladde tegeloppervlak. De pieren hechten dan beter. Bovendien ontstaat er zo een wat meer aardachtige structuur.
    • Rol een blokje klei tussen je handen tot een mooie worm en druk hem voorzichtig in het tegeltje.
Hoeveel wormen gaan er op één tegeltje? Kruipen ze over elkaar heen? Of liggen ze netjes naast elkaar?
Leg na afloop de tegeltjes onder een opengeknipte vuilniszak op een koele plaats; zo drogen ze gelijkmatig. Druk de wormen vóór het opbergen zelf nog even goed aan.
  • Heb je iets nieuws ontdekt over wormen?
  • Is dat te zien aan de kleiwormen?
  • Wat zijn de wormen op de tegel aan het doen?
  • Lijken ze op de wormen in het wormarium?
Kijk samen nog even naar de echte wormen in het wormarium. Morgen ziet het er daar binnen misschien heel anders uit!