Wie woont of werkt waar?

Vertel maar!

45 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen ervaren dat hun eigen omgeving betekenisvol is. Zodra de kinderen hun eigen omgeving leren kennen biedt dat mogelijkheden zich te wortelen en van daaruit de wereld te leren kennen.
    • Ook spreken de kinderen hun creativiteit aan door mee te denken aan de oplossing voor een probleem.
  • Voorbereiding
    • Regel voldoende rijouders.
    • Print de brief voor de begeleiders Museum IJsselstein uit en geef mee.
    • Vertel de ouders waar ze naartoe moeten, wat de kinderen gaan doen en vraag hen niet met elkaar te praten tijdens het verhaal van Bart.
    • Neem een fototoestel/telefoon met camera mee.
  • Aanvullende informatie bezoek
    • Kom op tijd, er komen soms meerdere groepen op één dag.
    • Zorg dat de kinderen rustig luisteren naar het verhaal van Bart.
    • Spreek de route af met de begeleiders en maak afspraken over het parkeren, als dat nodig is.
    • Meer informatie over route en parkeren vind je op de website van Museum IJsselstein.
    Voor de leerlingen
    • Wij zijn te gast in het museum. Het is belangrijk dat de leerlingen zich respectvol gedragen, geen lawaai maken en niets beschadigen.
    • Laat de leerlingen passend en warm gekleed zijn. Bij de speeltuin waar vroeger het klooster stond, wordt ook een deel van het verhaal verteld.
    • Bespreek met de kinderen welke regels er gelden bij het bezoek aan het museum:
      • Rustig lopen.
      • Bij elkaar blijven.
      • Goed luisteren naar de begeleiders.
    • Vraag de leerlingen of ze zin hebben in het bezoek. Wat lijkt hun er spannend, leuk, interessant aan?
  • Achtergrondinformatie voor de leerkracht: Wat gaat er tijdens het bezoek gebeuren?
    Bezoek aan Museum IJsselstein en de speeltuin

    Let op : HET IS NIET DE BEDOELING DAT JE DIT VAN TEVOREN AAN DE KINDEREN VERTELT. HET IS EEN VERRASSING.

    In het museum

    Bart is vrijwilliger van Museum IJsselstein en ontvangt de kinderen in het museum. Hij vertelt dat hij altijd graag rond snuffelt op de zolder (archiefruimte) van het museum. Daar staan allemaal rare, bijzondere spulletjes. Tussen die spullen vond hij een koffertje en in dat koffertje zat een schriftje met een verhaal over een klooster dat heel lang geleden hier vlakbij stond. Bart laat het koffertje en schriftje zien, en bespreekt met de kinderen wat een klooster is.

    Vervolgens vertelt hij een verhaal over het klooster aan de kinderen (spannende vertelling, 15 à 20 minuten). In het verhaal komen diverse locaties en situaties voor die de kinderen later, buiten bij de speeltuin, terug kunnen vinden. (zoals: kanon, tafel met stoelen, tralievenster, kloostermuur). Bart zegt dat het jammer is dat er geen plaatjes bij het verhaal staan. Hij heeft een plan bedacht om die plaatjes met hulp van de kinderen te gaan maken. Hij vraagt de kinderen met hem naar buiten te gaan, naar de locaties die in het verhaal voorkomen, om daar foto’s bij het verhaal te gaan maken.

    Naar buiten

    Bart neemt de kinderen mee naar buiten, naar de speeltuin en stopt op ca. 6-7 plekken voor een tableau vivant. Hij bespreekt met de kinderen wat er in het verhaal gebeurde en vraagt de leerkracht steeds bij elke plek een aantal kinderen aan te wijzen voor een tableau vivant. Hij regisseert de opstelling en zal ervoor zorgen dat alle kinderen een keer aan de beurt komen. Het is de bedoeling dat de leerkracht elke keer een foto maakt (alleen voor gebruik op school).

    Bart zegt dat hij blij is dat er nu eindelijk plaatjes bij het verhaal zijn. Maar, het zou eigenlijk nog mooier zijn om tekeningen te hebben in plaats van foto’s. Want in de tijd van het klooster waren er natuurlijk nog geen foto’s. Hij vraagt of de leerlingen aan de hand van de gemaakte foto’s op school een tekening willen maken over het klooster of over het verhaal. De mooiste tekeningen wil hij dan in het museum aan de muur hangen.

    Ten slotte Bart bedankt de leerlingen hartelijk en neemt afscheid.

Vandaag is het zo ver!

Jullie gaan een bezoek brengen aan Bart en het museum.
Bart verheugt zich op jullie komst! Hebben jullie er ook zin in? Wat lijkt je leuk, spannend of interessant?
Onderweg komen jullie erachter waar Bart jullie hulp bij nodig hebt.
Lukt het jullie om hem te helpen?

Heel veel plezier!