Erfgoededucatie verbindt leerlingen aan hun omgeving. Ze ontwikkelen hun identiteitsbesef en cultureel bewustzijn. Het draagt zo bij aan hun persoonsvorming. In het project Verrijk je kijk komen leerlingen in aanraking met hun eigen culturele omgeving. Hierin speelt ook cultureel erfgoed een rol.
Erfgoed zijn erfenissen uit het verleden, die een groep mensen of samenleving in het nu waarde toekent. Het kan een archeologische vondst zijn of een gebouw, landschap, archiefstuk, historische kaart, oude foto en voorwerp. Maar ook kunnen het verhalen, ambachten, tradities, gebruiken en rituelen zijn (immaterieel erfgoed).
Erfgoed(educatie) gaat over maken, bewaren, betekenis geven en doorgeven. Door de (historische) verhalen rond erfgoed krijgt het waarde. Wanneer een groep mensen iets het etiket ‘erfgoed’ toekent zeggen ze daarmee eigenlijk: dit vinden wij nu van belang om te behouden voor de toekomst. Daarmee is het etiket ‘erfgoed’ context- en tijdgebonden. Mensen geven steeds opnieuw betekenis aan de wereld om zich heen. Het denken over erfgoed ontwikkelt zich door de tijd heen, maar kan ook van groep tot groep en zelfs per persoon verschillen. Iedereen kijkt tenslotte vanuit zijn eigen achtergrond en perspectief naar de wereld en geeft zelf betekenis hieraan, ook aan erfgoed.