Verhalenpret met Sanne – Ik mis Milo

Ik mis Milo

  • Lesdoelen

    De leerlingen kennen het boek. Ze bedenken verhalen over andere dieren in het boek, bijvoorbeeld die in de dierenwinkel (taalontwikkeling en fantasie/verbeelding) en ze kunnen het liedje over een schildpad zingen.

  • Benodigdheden

Wat weet je nog?

  • Wat gebeurt er op de eerste plaat in het boek? Wie loopt daar?
  • Waarom wil het jongetje geen ander dier?
  • Welke avonturen had het jongetje nog met Milo willen beleven?
  • Wie kan het verhaal navertellen?
  • Wie heeft er ook een huisdier gehad dat dood is gegaan? Wil je erover vertellen?

Een nieuw verhaal

Een illustratie uit het boek Ik mis Milo  biedt mogelijkheden tot het maken van een nieuw verhaal.

  • Fantaseren maar!
    • Hoeveel dieren zie je?
    • Wie kiest er één? Hoe noemen we hem?
    • Waar komt hij vandaan?
    • Wat gaat hij doen?
    • Wie is zijn beste vriendje?
    • Wat zeggen ze tegen elkaar als ze elkaar zien?
    • Wat doen ze graag samen?
  • Wat gebeurt er als ...

Zing maar mee!

Tekenopdracht

Geef iedereen een vel papier in de kleur passend bij het boek, ivoor, bruinig. Met pandakrijtjes (zacht vettig krijt) maken jullie een tekening van Milo de schildpad. Let ook op de omgeving. Is Milo binnen of buiten? Hoe ziet de omgeving eruit? Zijn er ook andere dieren?