Van wie is die koffer?

Het touw

60 minuten

Een nieuw voorwerp

Jullie halen een nieuw voorwerp uit de koffer: het touw. Geef het aan elkaar door. Wat is het?

  • Hoe voelt het? Is het zacht of ruw?
  • Waar is het van gemaakt? Is het van plastic? Van haar? Van plantenvezels?
  • Welke kleur heeft het touw?
  • Als je goed kijkt zie je dat het touw uit een heleboel dunne touwtjes (strengen) bestaat. Kan iedereen dat zien? Kunnen jullie ook zien dat die dunne strengen ook weer uit nog dunnere draadjes bestaan?

    Touw werd vroeger van een plant gemaakt, namelijk van hennep of vlas. De vezels waren namelijk heel sterk. De plant werd gedroogd, gekamd en de strengen werden vervolgens  in elkaar gedraaid.  Dat was veel werk. Maar ook belangrijk. Want van de plant werd touw en zeilen gemaakt zodat er boten de zee op konden.

  • Waar zie je allemaal touw op de foto?
  • Waar wordt dat touw voor gebruikt?

    Bij water horen bootjes en boten hebben altijd touw nodig, om aan te leggen, om zeilen te hijsen en vast te zetten, om het anker uit te kunnen gooien.

  • Touw, water en boten en Wijk bij Duurstede

    Wijk bij Duurstede ligt langs de Lek en de Nederrijn. Water heeft altijd een belangrijke rol gespeeld. Waar water is is scheepvaart. De stad was goed bereikbaarheid door het water dat  een  belangrijke vervoersweg voor goederen, handel en het vervoeren van personen was. Schippers hebben dan ook eeuwenlang het beeld rond Wijk bepaald. Ooit was Wijk een heel belangrijke havenplaats.

    Maar om naar de overkant te komen was er al heel lang de Wijkse veer. De pont is immers een belangrijke verbinding tussen Wijk en haar achterland. Veel bewoners van de ‘overkant’ kwamen vroeger met de veerpont naar Wijk voor de markt, om boodschappen te doen of om verder te reizen naar Utrecht. Wijk had immers een goede middenstand, notarissen, kappers, huisartsen waar de omgeving van gebruik maakte. Maar ook de Wijkers zelf namen de pont om naar hun landbouwgrond, vee of fruitgaarden te gaan. Nu is het een motoriseerde pont maar uit ging het met een kabel en ‘gierde’ de stroom van de rivier de pont naar de overkant.

    Op de dijk staat nog altijd het oude Veerhuis aan de Lek. Het huis uit 1873 was indertijd een wachtruimte, waar passagiers konden wachten in de koffiekamer, en een logement (hotel en pension).

     

Leg samen het touw uit op de vloer van de klas. Wist je dat je met een touw kan meten?

Wat denk jij dat waar is?

  • Het touw is langer dan de kinderen uit de klas.
  • Het touw is dikker dan een potlood. Maar dunner dan een stoelpoot.
  • Het touw is net zo lang als de juf!
  • Het touw kan om de hele school heen.
Hoe kan je er achter komen hoe lang het touw is? Meet de lengte van het touw op met het meetlint dat ook in de koffer zit.

Nog iets?

Kan je nog iets anders doen met een touw dan iets meten?

Bijvoorbeeld touwtrekken, iets vastbinden, spelletjes en…

  • Maak een cirkel, een vierkant en een driehoek met het touw.
  • Wie kan er een dier maken met het touw?

Extraatje: touwtrekken of koordansen

  • Touwtrekken

    Verdeel de klas in twee of vier groepen. Knoop een lapje stof of een theedoek in het midden van het touw en laat de klas touwtrekken. Welk groepje is het sterkst?

    Wanneer er in de klas te weinig ruimte is kun je deze activiteit ook uitvoeren op het schoolplein of in de gang.

  • Koorddansen

    Laat de kinderen voetje voor voetje over het touw lopen en doe alsof het hoog in de lucht hangt met hongerige krokodillen eronder. Natuurlijk heeft de koorddanser een (net alsof) parapluutje in zijn of haar hand.