Van wie is die koffer?

Het speldenkussen en het meetlint

30 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen onderzoeken het speldenkussen en meetlint.
    • Ze proberen onder woorden te brengen waar het speldenkussen en meetlint voor gebruikt worden, waarom ze in de koffer zitten en welke relatie ze met de andere voorwerpen in de koffer hebben.
  • Benodigdheden

Deze twee spulletjes

(speldenkussen en meetlint)

  • Wat zie je? Wat valt je op?
  • Hoe ziet, ruikt, voelt het of maakt het geluid?
  • Is het oud of nieuw? Waaraan kun je dat zien?
  • Welke vorm heeft het?
  • Wat zou je ermee kunnen doen?
  • Wat hebben de twee voorwerpen met elkaar te maken?

Meten

Met een meetlint kun je iets opmeten. Bijvoorbeeld de lengte van een arm, je middel, je voet, maar ook de lengte of breedte van een koffer. Of je meet of iets in de koffer zou passen? Een stoel, zou dat passen? En je kunt ook elkaar meten. Of een raam?
Een meetlint wordt ook gebruikt bij het maken van kleding. Je wilt natuurlijk niet dat de jas veel te groot wordt, of de mouwen te kort.
Wat willen jullie opmeten?

Spelden

Met spelden kun je stukken stof aan elkaar vastmaken. Als je groeit dan wordt je rok of je broek te kort. Je kunt de onderkant dan langer maken door een extra stuk stof eraan vast te maken. Dan meet je eerst op hoe lang dat stuk stof moet zijn en naait dit met naald en draad daarna vast. Of je broek is te lang, dan maak je hem korter en spelt je af hoe lang het moet worden.

Het speldenkussen is handig. Je prikt er de spelden in zodat ze niet zoekraken of op de grond vallen. En je kan ze lekker makkelijk pakken. Het is eigenlijk net als een soort etuitje of pennenbakje voor je potloden en stiften.

Welk verhaal vertellen deze spullen ons? Zijn er nog meer spullen in de koffer die gaan over het maken van kleding? Waarom zou de eigenaar dit in de koffer bewaren?
  • Wat weten we nu al over de eigenaar van de koffer?
    • De eigenaar meet dingen op
    • De eigenaar maakt misschien kleding
    • De eigenaar werkt met stoffen