Van wie is die koffer?

Het touw

30 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen beschrijven en onderzoeken een voorwerp.
    • De leerlingen ontdekken hoe touw werd gebruikt in de scheepvaart.
    • De leerlingen bedenken wat zij zelf belangrijk vinden om te bewaren .
  • Benodigdheden
    • Het touw (uit de koffer)
    • Voor elke leerling een gekleurd kaartje
    • Een grote bol touw
    • potloden en/of krijt
    • Knijpers

Een ander voorwerp

Laten we dit eens bekijken uit de koffer.

  • Wat is dit?
  • Hoe voelt het? Is het zacht, hard of ruw? Ruikt het ergens naar? Welke kleur is het? Waar doet het je aan denken?

    Als je goed kijkt zie je dat het touw uit een heleboel dunne touwtjes (strengen) bestaat. Kan iedereen dat zien? Kunnen jullie ook zien dat die dunne strengen ook weer uit nog dunnere draadjes bestaan?

Water, boten en touw

Jullie woonplaats, Vijfheerenlanden ligt aan de rivier de Lek. Er is dus veel water bij jullie in de buurt. En waar veel water is zijn ook boten en bruggen. En bij boten horen touw. Met touw hijs je de zeilen, leg je de boot vast aan de wal. Bekijk deze foto van vroeger maar eens!

 

  • Waar is op de foto touw te zien?
  • Waar wordt dat touw voor gebruikt?
Ik heb een touw om vast te binden, alles wat ik mooi kan vinden, alles waar ik veel van hou, bind ik vast aan mijn slingertouw!
Ienne Biemans

Slingertouw

Draag het gedicht verschillende keren voor en wijs telkens na het voordragen van de laatste regel, een paar leerlingen aan om na elkaar te vertellen wat zij willen bewaren.

  • Elke leerling krijgt een stuk touw en een kaartje
  • Zij tekenen hierop wat zij graag willen bewaren
  • Maak de kaartjes met knijpers vast aan het slingertouw
  • Bekijk en bespreek samen de resultaten
  • Laat ze hangen totdat de koffer wordt opgehaald

Extraatje!

  • Touwtrekken

    Verdeel de klas in twee of vier groepen. Knoop een lapje stof of een theedoek in het midden van het touw en laat de klas touwtrekken. Welk groepje is het sterkst?

    Wanneer er in de klas te weinig ruimte is kun je deze activiteit ook uitvoeren op het schoolplein of in de gang.

  • Koorddansen

    Laat de kinderen voetje voor voetje over het touw lopen en doe alsof het hoog in de lucht hangt met hongerige krokodillen eronder. Natuurlijk heeft de koorddanser een (net alsof) parapluutje in zijn of haar hand.