-
Lesdoelen
- De leerlingen beschrijven en onderzoeken een voorwerp.
- De leerlingen ontdekken hoe touw werd gebruikt in de scheepvaart.
- De leerlingen bedenken wat zij zelf belangrijk vinden om te bewaren .
-
Benodigdheden
- Het touw (uit de koffer)
- Voor elke leerling een gekleurd kaartje
- Een grote bol touw
- potloden en/of krijt
- Knijpers
Een ander voorwerp
Laten we dit eens bekijken uit de koffer.
Water, boten en touw
Jullie woonplaats, Vijfheerenlanden ligt aan de rivier de Lek. Er is dus veel water bij jullie in de buurt. En waar veel water is zijn ook boten en bruggen. En bij boten horen touw. Met touw hijs je de zeilen, leg je de boot vast aan de wal. Bekijk deze foto van vroeger maar eens!
Ik heb een touw om vast te binden, alles wat ik mooi kan vinden, alles waar ik veel van hou, bind ik vast aan mijn slingertouw!Ienne Biemans
Slingertouw
Draag het gedicht verschillende keren voor en wijs telkens na het voordragen van de laatste regel, een paar leerlingen aan om na elkaar te vertellen wat zij willen bewaren.
- Elke leerling krijgt een stuk touw en een kaartje
- Zij tekenen hierop wat zij graag willen bewaren
- Maak de kaartjes met knijpers vast aan het slingertouw
- Bekijk en bespreek samen de resultaten
- Laat ze hangen totdat de koffer wordt opgehaald