Van wie is die koffer?

De eigenaar meldt zich!

60 minuten

  • Lesdoelen

    De leerlingen ervaren dat voorwerpen een (gezamenlijk) verhaal kunnen vertellen. En dat voorwerpen voor iemand heel belangrijk kunnen zijn, van waarde zijn.

  • Voorbereiding
    • Print de brief van Charlie uit, doe hem in een enveloppe en schrijf daarop het adres van de school.
    • Geef de verteller bij ontvangst (stiekem!) de sleutel van het sleutelkistje.
    • Help de acteur door samen de tijd in de gaten te houden en de les niet langer dan een uur te laten duren.
    • Zorg dat alle spullen van de inventarisatielijst voorafgaand aan verteller en daarna weer netjes in de koffer zitten zodat de volgende school of klas ermee aan de slag kan:
      1. Speldenkussen
      2. Meetlint
      3. Porseleinen vingerhoedje in een doosje
      4. Textielstempel
      5. Stoffenwaaier
      6. Blikje met knopen
      7. Blikje met kralen
      8. Blikje/zakje met schelpen
      9. Parfumverstuiver
      10. Kinderkleding
      11. Trouwfoto van opa en oma
      12. Tafelbel
      13. Schilderijlijst
      14. Foto’s kerk en buitenplaatsen/kastelen
      15. Sleutelkistje met bijtring (sleutel zit in een envelop)
  • Na afloop
    • Zorg na afloop dat de sleutel weer in de envelop zit en doe deze met de inhoudslijst weer in de koffer.
Print de brief van Charlie uit en doe hem in een envelop
Bekijk de brief

Post!

Er is een brief gekomen! Lees samen met de klas de brief voor.
Spannend! Maar hoe weten we nu dat Charlie de eigenaar is van de koffer?

  • Wat kunnen we vragen om zeker te weten dat het de echte eigenaar is?
    • Hoe bent u de koffer kwijtgeraakt?
    • Wat voor spullen zitten er in de koffer?
    • Kunt u het kistje openmaken?
Waarom had de eigenaar deze spulletjes bewaard? En wat vond jij het mooiste aan zijn verhaal?