-
Lesdoelen
De leerlingen ervaren dat voorwerpen een (gezamenlijk) verhaal kunnen vertellen. En dat voorwerpen voor iemand heel belangrijk kunnen zijn, van waarde zijn.
-
Voorbereiding
- Print de brief van Charlie uit, doe hem in een enveloppe en schrijf daarop het adres van de school.
- Geef de verteller bij ontvangst (stiekem!) de sleutel van het sleutelkistje.
- Help de acteur door samen de tijd in de gaten te houden en de les niet langer dan een uur te laten duren.
- Zorg dat alle spullen van de inventarisatielijst voorafgaand aan verteller en daarna weer netjes in de koffer zitten zodat de volgende school of klas ermee aan de slag kan:
-
- Speldenkussen
- Meetlint
- Porseleinen vingerhoedje in een doosje
- Textielstempel
- Stoffenwaaier
- Blikje met knopen
- Blikje met kralen
- Blikje/zakje met schelpen
- Parfumverstuiver
- Kinderkleding
- Trouwfoto van opa en oma
- Tafelbel
- Schilderijlijst
- Foto’s kerk en buitenplaatsen/kastelen
- Sleutelkistje met bijtring (sleutel zit in een envelop)
-
Na afloop
- Zorg na afloop dat de sleutel weer in de envelop zit en doe deze met de inhoudslijst weer in de koffer.
Print de brief van Charlie uit en doe hem in een envelop
Bekijk de brief
Post!
Er is een brief gekomen! Lees samen met de klas de brief voor.
Spannend! Maar hoe weten we nu dat Charlie de eigenaar is van de koffer?
Waarom had de eigenaar deze spulletjes bewaard? En wat vond jij het mooiste aan zijn verhaal?