-
Lesdoelen
- De leerlingen omschrijven en onderzoeken het touw.
- De kinderen weten dat touw een relatie heeft met water en boten/scheepvaart.
-
Benodigdheden
- Het touw (uit de koffer)
- Verklaring erfgoedvoorwerpen De Ronde Venen
- Verklaring erfgoedvoorwerpen uit Bunschoten
- Kijkwijzer
Een nieuw voorwerp
Jullie halen een nieuw voorwerp uit de koffer: het touw. Geef het aan elkaar door. Heb je dit wel eens eerder gezien? Wat zou het kunnen zijn?
Lang en dik?
Leg samen het touw uit op de vloer van de klas. Wist je dat je met een touw kan meten?
Wat denk jij dat waar is?
Hoe kan je er achter komen hoe lang het touw is? Meet de lengte van het touw op met het meetlint dat ook in de koffer zit.
Nog iets?
Kan je nog iets anders doen met een touw dan iets meten?
Bijvoorbeeld touwtrekken, iets vastbinden, spelletjes en…