-
Lesdoelen
- De nieuwsgierigheid van de leerlingen naar de koffer wordt geprikkeld.
- De leerlingen onderzoeken de voorwerpen in de koffer en stellen hier vragen over.
- De zoektocht naar de eigenaar van de koffer begint.
-
Benodigdheden
- De koffer
- Verklaring erfgoedvoorwerpen De Ronde Venen
- Verklaring erfgoedvoorwerpen uit Bunschoten
- Vel papier en een envelop
- Kleurpotloden, evt. stempels
- Werkblad 1 (pdf)
- Tijdschriften
- Lijm
- Scharen
Gebruik eventueel de kijkwijzer voor het stellen van vragen.
Een koffer!
De koffer staat zomaar opeens in de klas! Hoe kan dat nou? Weet iemand hoe deze koffer hier gekomen is? Laten we op onderzoek uitgaan en uitvinden van wie de koffer is!
Maak maar open!
Kijk naar de spullen in de koffer zonder deze aan te raken.
- Zit er in de koffer wat je verwacht had?
- Ben je verrast? Teleurgesteld? Of juist nieuwsgierig?
- Welk voorwerp wil je als eerste goed bekijken?
Kies een voorwerp uit. Kunnen jullie iets over dit voorwerp vertellen?
Van wie is deze koffer?
Is de koffer voor ons bedoeld? Van wie kan hij zijn? Zou de eigenaar zijn spulletjes missen? En de koffer weer komen ophalen?
Download het werkblad en print het voor elk kind uit
Bekijk werkblad
Hoe zou jouw koffer eruit zien?
Scheur en knip uit een tijdschrift wat jij zou willen bewaren en plak dat in jouw koffer!