-
Lesdoelen
- De leerlingen denken na over het slavernijverleden en de invloed ervan op de hedendaagse maatschappij
-
Voorbereiding en benodigdheden
Opdracht 1:
- Eventueel groepjes van 4 om de vragen eerst in te bespreken voor je het klassikaal doet
Opdracht 2:
- Papier om propjes van te maken voor elke leerling
- Doe deze opdracht in het speellokaal, de aula, buiten, of schuif de stoelen en tafels aan de kant
Opdracht 1: het slavernijverleden
Over de geschiedenis van de slavernij in Nederland.
Het Nederlandse slavernijverleden krijgt weinig aandacht in de geschiedenisboeken, terwijl een groot gedeelte van de Nederlandse rijkdom stamt uit de gouden eeuw en verkregen is door de handel in mensen.
Het is belangrijk om stil te staan bij dit verleden omdat het nog steeds doorwerkt in hoe de wereld nu in elkaar zit.
In deze opdracht gaan jullie onderzoeken wat je al over het slavernijverleden weet, en wat het met je leven nu te maken heeft.
Een aantal van deze vragen zijn persoonlijk, daarbij kan het antwoord per persoon verschillend zijn. Je kunt het met elkaar erover hebben waarom je antwoord verschillend is dan bijvoorbeeld dat van degene die naast je zit.
Een aantal van deze vragen zijn feitelijk, die gaan over de geschiedenis en daar is dus een duidelijk antwoord op. Ook hierbij is het goed om het er even over te hebben wat je denkt voordat je het antwoord bekijkt.
Het heden
Hoe is het nu om als gekleurde Nederlander in een ‘witte’ samenleving te leven? En wat weten we van elkaar?
De wereldwijde Black Lives Matter beweging heeft veel in gang gezet en het onderwerp racisme krijgt gelukkig meer aandacht, maar blijft voor witte mensen vaak moeilijk om echt te begrijpen. Dat is ook niet zo raar, je krijgt het ook heel anders mee dan mensen van kleur.
Een groot deel van de gekleurde Nederlanders is in Nederland geboren, maar wordt toch alleen door de huidskleur als ‘anders’ gezien en behandeld. Hoe voelt het om de hele dag beoordeeld te worden op je huidskleur, terwijl je leeft in een samenleving
waar ‘wit’ de standaard is?
Met de klas gaan we onderzoeken wat dit betekent.
Opdracht 2: het gelijkheid experiment
Maak de ruimte leeg en zet een prullenbak in het midden.
Iedereen krijgt een propje papier en gaat in een grote kring om de prullenbak staan.
De leerkracht leest straks een aantal stellingen voor. Dat zijn dingen waar je het wel of niet mee eens kunt zijn.
Als een stelling voor jou waar is, zet je een kleine stap richting de prullenbak.
Als een stelling voor jou niet waar is, blijf je staan.
Na de stellingen mogen jullie proberen om je propje in de prullenbak te gooien. Gooi je raak, dan krijg je een punt.
Gooien maar!
Nabespreken
Kijk om je heen. Staan jullie allemaal op dezelfde afstand van de prullenbak?
Ga maar weer zitten en bespreek in groepjes van 4 en daarna klassikaal met elkaar de volgende dingen.