Tekenen met je oren

60 minuten

Groep 5-6

Ik zie wat ik hoor, en ik hoor wat ik zie

  • Lesdoelen

    De leerlingen:

    • maken kennis met filmmaker Katja, en zien hoe belangrijk geluid is in haar werk.
    • luisteren met aandacht naar alledaagse en vreemde geluiden
    • ervaren dat geluiden sferen en gevoelens kunnen opwekken
    • maken een vertaling van geluid naar beeld, en zetten daarbij hun verbeeldingskracht in

    Kunstzinnige oriëntatie:

    • Kerndoel 54

    De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

    • Kerndoel 55

    De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

     

  • Rol van de leerkracht

    De leerkracht laat via het digibord de 360 omgeving zien, en neemt de leerlingen op ontdekkingstocht door om zich heen te kijken. Dit doe je door de muis te klikken, vast te houden, en slepen in de richting waarheen je wil kijken.

     

  • Voorbereiding

Hebben jullie wel eens getekend met je oren?

Zó goed geluisterd naar een geluid, dat je je een voorstelling kon maken van hoe het geluid eruit zag?

In het werk van kunstenaar/filmmaker Katja speelt geluid een grote rol.

Luister maar mee!