Sporen in het land

Onze landart

45 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen evalueren hun werk in het landschap.
    • Ze maken nader kennis met landart-kunstenaars en -kunst.
  • Voorbereiden en benodigdheden
    • Zet de foto’s van de landart van de leerlingen klaar op het digibord.
    • Bekijk websites van landart-kunstenaars en bepaal welke je met de leerlingen wilt bekijken.

    Benodigdheden

    • Websites van landart-kunstenaars:

     

Terugblik

Bekijk samen de foto’s van jullie landart. Vertel waar je op dat moment mee bezig was en hoe dit kunstwerk tot stand is gekomen.

  • Hoe vond je het werken met de kunstenaars?
  • Heb je tijdens het werken, of nu je de foto’s bekijkt, nog gedacht aan Mari Shields, die bomen ondersteboven door het bos laat ‘lopen’, of Johan Sietzema met zijn wilgentakkenkunst?
  • Is wat jullie gedaan hebben ook kunst? Waarom wel/niet?

Meer landart

Veel landart-kunstenaars werken met natuurlijke materialen die ze buiten vinden, of juist met materialen die daarbij sterk afsteken. Bekijk samen een aantal voorbeelden op het internet en beantwoord deze vragen:

  • Wat zie je hier allemaal?
  • Waarvan is het gemaakt denk je?
  • Wat krijg je er voor gevoel bij? Waar doet het je aan denken?
  • Wat vind je ervan?

Nagesprek

  • Welk van de landart-kunstwerken die je tot nu toe hebt gezien, vond je het interessantst? Waarom?
  • Wat heeft landart met natuur te maken?
  • Het project dat we gedaan hebben heet Sporen in het land. Wie kan uitleggen waarom?